سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از خرد تو را این باید که راه گمراهى‏ات را از راه رستگاریت ، نماید . [نهج البلاغه]
 
شنبه 93 آذر 22 , ساعت 5:52 صبح

 

تَرک شام، رژیم لاغری یا ضعف عمومی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی یکی از چیزهایی که عاید بشریت شده، چاق شدن شکم یا تمام اندام های بدن به صورت ناموزون است که نشات گرفته از خوردن غذاهای فاقد ارزش غذایی و کم‌تحرکی‌های زیاد می‌باشد. حال طب جدید برای لاغر کردن افراد، دست به هر کاری می‌زند، از جراحی‌های مختلف گرفته تا خوردن قرص‌ها و رژیم‌های گوناگون. بحث در مورد جراحی‌ها و قرص خوردن‌ها و سایر مواد شیمیایی روشن است و نیاز به تخطئه ندارد. بنابراین می‌پردازیم به رژیم‌هایی که توصیه می‌شود و اکثراً ترک تناول شام در آن‌ها به چشم می‌خورد. در وهله‌ی اول در این رژیم‌ها، هیچ ایرادی دیده نمی‌شود. برخی مواقع هم، به دلیل اینکه دستور به امساک و نخوردن داده‌اند، تحسین می‌شوند. ولی باید دید که آیا ترک شام روش مناسبی برای لاغری محسوب می‌شود یا نه؟

در طب اسلامی وقتی‌که روش تغذیه را موردبررسی قرار می‌دهیم به این امر می‌رسیم که وعده‌های غذایی باید دو وعده در روز

لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیها بُکْرَةً وَ عَشِیًّا – مریم/62

یا سه وعده در دو روز باشد با توجه به برخی روایاتی که در این باب واردشده به این صورت که یک وعده در یک روز و دو وعده‌ی دیگر در روز دیگ باشد در هر دو روز باید شام جزو وعده‌ی غذایی باشد این دو رژیم هم برای سلامتی وهم برای لاغری البته با تفاوت نوع غذا به کار می‌رود

حاصل اینکه ما اثری از نخوردن شام در طب اسلامی نمی‌بینیم بلکه در روایات نخوردن شام بسیار ذم شده است

امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند: هر کس که شام نخورد، نیرویی از او کم میشود و به او بازنمی‌گردد

و همچنین در روایتی دیگر از ایشان نقل‌شده که: شام نخوردن باعث پیری میشود

حال می‌خواهیم به علت ذم ترک شام بپردازیم

 وقتی‌که فرد، شب را تا صبح به استراحت می‌پردازد این موقع زمان تجدیدقوای بدن و تأمین انرژی‌های ازدست‌رفته است در این زمان بدن مواد مورد نیاز خود را برای این امور، باید از غذایی که خورده است به دست آورد ولی اگر فرد به هر علتی شام نخورده باشد بدن دیگر منبعی برای انجام این کارها ندارد و مواد مورد نیاز جهت حفظ قوت بدن جذب نمی‌شود و خود نبود غذا در بدن در طول شب موجب مشکلات معده نیز میشود درست است که نخوردن شام باعث لاغری میشود ولی به چه قیمتی؟ لاغر شدنی که صحت جسمی را از بین می‌برد بسیار بدتر از چاقی می‌باشد این نوع رژیم باعث ضعف و سستی وبی حالی و خواب آلودگی و امراض مختلف در بدن میشود.

درنتیجه ترک شام چه برای لاغر شدن، چه از روی غفلت و یا سایر موارد برای بدن ضررهای جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد. البته باید توجه داشت که منظور از خوردن شام این است که حداقل دو ساعت قبل از خواب و به مقدار نیاز خورده شود، نه اینکه شکم پر شود و یا فرد بلافاصله بعد از غذا بخوابد که این‌ها نیز مضرات ویژه‌ی خود را دارند.


-------------------------------------------------

نویسنده: م. اکبری

منابع کمکی

قران کریم

بحارالانوار

مفاتیح الحیاة – آیت الله جوادی آملی

سلسله دروس موسسه تحقیقات حجامت ایران

 

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ