سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، دنیا را به کسی که دوست داردو کسی که دوست ندارد، می دهد؛ امّا دین را جز به کسی که دوست دارد، نمی دهد . پس خداوند به هرکه دین داده، دوستش داشته است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 93 دی 3 , ساعت 11:8 عصر

غذای  دیداری

نوع چهارم غذا:

هر چیزی را که می‌بینیم جزو غذاهای دیداری محسوب می‌گردند و تأثیر مستقیم در سلامتی جسم و روح دارند.

رنگ‌ها

اجسام اطراف ما همگی دارای رنگ‌های متفاوتی هستند که خود این رنگ‌ها تأثیرات ویژه‌ای را در انسان دارند امروزه نیز توجه به خاصیت رنگ‌ها را با نام روانشناسی رنگ‌ها به وفور می‌بینیم.


 رنگ‌ها دارای طیف‌ها و ویژگی‌های متفاوتی هستند که در طب اسلامی  نیز به مزاج‌های گرم و سرد و معتدل تقسیم می‌شوند مانند اینکه رنگ قرمز و تحریک‌کننده، زنگ سبز معتدل با گرایش به گرمی و رنگ سیاه سرد است و انرژی منفی محیط را نیز جذب می‌کند از طرفی هم مانع تشعشع انرژی‌های تحریک کننده ی بدن می‌گردند و رنگ سفید سرد است  ولی انرژی  منفی را جذب نمی‌کند  و ...

در روایات نیز به رنگ لباس و لوازم مصرفی توجه خاصی شده

حنّان بن سدیر نقل کرده است که: بر امام صادق علیه السّلام وارد شدم در حالى که کفش‏سیاه رنگى پایم بود. حضرت فرمود: چرا کفش سیاه به پا کردى، آیا نمى‏دانى که در کفش سیاه، سه خاصیّت زیان‏ آور وجود دارد؟ عرض کردم: فداى تو گردم! آن سه خاصیت چیست؟ فرمود: قدرت بینائى چشم را مى‏کاهد، قدرت جنسى را کاهش مى‏دهد و موجب بروز غصّه و اندوه در آدمى است و اضافه بر این زیان‌ها، کفشى است که ستمگران پوشند. تو را به پوشیدن کفش زرد رنگ سفارش مى‏کنم که در آن سه خصلت است، پرسیدم که: آن سه خصلت چیست؟ فرمود: بر قدرت بینائى مى‏افزاید، قدرت جنسى را زیاد مى‏کند و غم و اندوه آدمى را برطرف مى‏سازد و علاوه بر این‌ها کفش پیامبران خداست.

آنچه می‌بینیم

از رنگ‌ها که بگذریم چشم ما همه روزه صحنه‌های زیادی را می‌بیند باید گفت که آنچه که دیده یا شنیده میشود هیچ‌گاه از صحنه‌ی نفس انسان پاک نمی‌شود و آن تأثیری را که قرار بود بگذارد، می‌گذارد مثلاً دیدن یک صحنه‌ی گناه روح فرد را کدر می‌کند و خود این ارتباط روح و جسم باعث تأثیر این کدورت بر جسم نیز می‌گردند یا نگاه کردن به صحنه‌های الهی باعث جلای روح فرد و بهبودی جسمی وی می‌گردد.

رسول خدا صلی الله علیه وآله فرموده:

نگاه‏ کردن به سه چیز عبادت است. نگاه کردن به چهره پدر، نگاه کردن به قرآن‏ و نگاه کردن به دریا.

هرکدام از موارد ذکر شده در روایت ویژگی های خاص خودشان را دارند که علاوه بر تأثیر مثبت بر روح، جسم فرد را نیز پالایش می‌کند.

باید توجه داشت که بیشترین یادگیری ما نیز از طریق دیدن اتفاق می‌افتد پس سعی کنیم خود و فرزندانمان را طوری تربیت کنیم که از دیدن صحنه های غیرمفید و مضر دوری کنیم چون دیدنی‌های مفید به قدری زیاد هستند که ما وقت ندارمی در طول زندگی به تمام آن‌ها برسیم چه برسد به اینکه مقداری را هم صرف غیرمفید ها و یا بدتر از آن، مضرها کنیم.

با توجه به مطالب گفته شده این به دست می‌آید که ما می‌توانیم با دیدن برخی رنگ‌ها و صحنه‌ها باعث صحت جسم و روح یا بیماری آن‌ها شویم پس باید این نوع غذا را که جزو فراوان‌ترین غذاهای مورداستفاده‌ی روزمره است جدی بگیریم و برنامه‌ریزی دقیقی برای آن داشته باشم.

 

نویسنده: م.اکبری

--------------------------------

خصال

صحیفه امام رضا علیه السلام

 

سلسله دورس موسسه حجامت



لیست کل یادداشت های این وبلاگ