سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی که در خردسالی دانش آموزد، مانند نقش بر سنگ است و کسی که دربزرگسالی دانش آموزد، مانند کسی است که بر آب می نگارد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
جمعه 93 دی 5 , ساعت 11:30 عصر

غذای بویائی

نوع ششم غذا

امام صادق علیه‌السلام فرمود: هر که در حال روزه‏دارى در آغاز روز با عطر، خویشتن را خوشبو سازد، خردش از کف نرود.

همانطور که میدانیم مجرای غذای بویایی بینی است و هر آنچه را که استشمام می‌کنیم غذای بویایی نامیده میشود، این غذا، غذای مغز انسان محسوب می‌گردد.

بوهایی که روزانه استشمام می‌کنیم دارای انواع مختلف است که در طب اسلامی به بوهای گرم و سرد و متعادل تقسیم می‌شوند مانند اینکه گل یاس گرم ولطیف است مغز ما که جزو مهم‌ترین اعضای بدن ما محسوب می‌گردد، برای خود غذاهای ویژه‌ای دارد که گفتیم بوییدنی‌ها جزو غذاهای مغز هستند. ما برای انجام کارهای روزمره‌ی خود چه کارهای فکری و چه ارتباطات اجتماعی و چه غیر آن‌ها نیازمند مغزی شاداب و باهوش و گرم هستیم بنابراین باید دائم به فکر تجدید قوای مغز برآییم به ویژه کسانی که کارهای مغزی و فکری زیادی انجام می‌دهند.

باید توجه نمائیم که مغزمان گرمی خود را همیشه داشته باشد چون گرمی مغز سبب عدم فراموشی (ازجمله پیش نیامدن بیماری‌هایی همچون آلزایمر) باهوشی و همچنین عمیق و پربازده و کم شدن خواب میشود چون هر چه رطوبت مغز زیاد باشد خواب زیاد میشود و از طرفی چون مزاج خود خواب سرد است باید سعی کنیم با تمهیداتی همچون آغشته کردن بالش به گلاب یا عطر گرم به تعدیل خواب بپردازیم.

بوئیدن گل و گیاهان معطر در طراوت مغز اثر فوق‌العاده‌ی دارد که باید هر کس متناسب با مزاج خود از آن‌ها استفاده نماید و یا از عطرهای طبیعی که جایگزین آن‌ها هستند استفاده شود (باید از عطرهای دارای اسانس اودکلن ها به ویژه الکل دارها پرهیز شود)

در روایات اسلامی نیز فراوان به استفاده از عطر و مواد شیمیایی خوشبوکننده تأکید شده است

امام رضا علیه‌السلام فرمود: سزاوار نیست که انسان حتى یک روز عطر را زمین بگذارد و اگر توانایى مالى نداشت لااقل در هر جمعه عطر استعمال کند و آن را ترک نکند و هنگام استفاده از عطر صلوات بفرستد.

این روش استفاده از عطریات سیره‌ی نبوی بوده تا جایی که گفته‌شده همه به بوی عطر پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله آشنایی داشته‌اند و اگر از جایی عبور می‌کردند بوی عطرشان در آن محیط قابل‌استشمام بود.

در روایات ائمه علیهم‌السلام به نوع بوی خوش مصرفی هم اشاره شده مانند گل یاس و عطر محمدی (همانطور که از نامش پیداست عطر منسوب به پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله) می‌باشد و مشک و...

مختصری در مورد مزاج بوها

بوهای تند و همچنین بوهای متعفن و هر بوی منزجرکننده و داروی بیهوشی از گروه بوهای سرد هستند بوهای خوش و شادابی دهنده دارای مزاج گرم هستند البته بوهای خوش هرچه نفوذ بیشتری داشته باشد گرم‌تر است و هرچه این نفوذ و شدت پخش شدنش در فضا کم باشد رو به سردی میرد.

 این نوع غذا هم باید در زندگی روزمره حتماً باید لحاظ شود تا سلامت و شادابی روح و جسم تأمین گردد چون بوی خوش به حدی ارزش دارد که

امام ششم علیه‌السلام فرموده‌اند: پیغمبر صلی‌الله علیه وآله براى عطر بیشتر خرج می‌کرد تا براى غذا.

 

 و عطر زدن از سنت‌های پیامبران معرفی‌شده

ابو عبد اللّه صادق علیه السلام: عطر زدن از شیوه پیامبران است.

 

نویسنده: م.اکبری

منابع کمکی:

اصول کافی

 آداب الدینیه

ثواب الاعمال عقاب الاعمال

 

سلسله دوروس موسسه تحقیقات حجامت



لیست کل یادداشت های این وبلاگ