سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بپرس و خودداری مکن و شرم مدار که این دانش را نه متکبّر و نه کمرو فرا نمی گیرند . [امام باقر علیه السلام ـ در پاسخ به پرسشهای ابو اسحاق لیثی ـ]
 
یکشنبه 93 دی 7 , ساعت 8:20 عصر

غذای انسی

نوع هشتم غذا

أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُ‏ الْقُلُوب‏ رعد /28

آگاه باشید! دل‏ها فقط به یاد خدا آرام مى‏گیرد

تمامی انسانها نیازمند غذای انسی هستند و این غذا همان همدلی و مأنوس بودن است، حال با هر چه که می‌خواهد باشد. غذای انسی در تمام افراد جهان مشاهده میشود ولی اینکه باید با چه چیزی انس گرفت که باعث سعادت و سلامتی و شادابی باشد، مهم است.

انس با خداوند بالاترین و بهترین مرتبه‌ی انس است. قلب انسان حرم خداست، مسلمانان در رابطه با غذای انسی ثروتمندترین مردم جهانند، زیرا علاوه بر انس مستقیم با آفریدگار عالم، با ائمه اطهار علیهم‌السلام که انسان‌های کامل و انوار الهی و رابط ارتباط با خداوند هستند نیز مانوسند.

انسان به حدی نیازمند به غذای انسی است که اگر این نیازش به‌درستی و از راه صحیح تأمین نشود، ممکن است به انس با حیوانات و همدم قرار دادن آن‌ها روی بیاورد، همان چیزی که در جهان امروزی به خاطر دور بودن از انیس وهمدم های حقیقی و به خاطر پر کردن این خلأ نشأت گرفته است. در زندگی اگر در کنار افرادی زندگی کنیم که علاقه و احساسی بین ما وجود ندارد موجب میشود که همه‌چیز را سیاه ببینیم وبرعکس، وجود روابط صمیمانه بین افراد موجب میشود تا بدترین چیزها هم به نظرش خوش آید!

در آیات و روایات انیس‌های برای هر انسان مطرح‌شده که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم

امام رضا علیه‌السلام فرموده‌اند: امام همدم‏ و رفیق، پدر مهربان، برادر برابر، مادر دلسوز به کودک، پناه بندگان خدا در گرفتارى سخت است، امام امین خداست‏

وَ مِنْ ءَایَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکمُ مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فىِ ذَالِکَ لاَیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون‏ روم/21

و از نشانه‏ هاى [قدرت و ربوبیت‏] او این است که براى شما از جنس خودتان همسرانى آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و در میان شما دوستى و مهربانى قرارداد؛ یقیناً در این [کار شگفت‏انگیز] نشانه‏هایى است براى مردمى که مى‏اندیشند.

امام صادق علیه‌السلام ‏فرموده‌اند:

به‌راستی کسى که با قرآن همدم‏ است و آن را به مشقّت حفظ مى‏کند دو اجر دارد.

و همچنین انس با مؤمنین و انس با شب و سایر موارد که در ایات و روایات اسلامی مطرح‌شده‌اند.

غذای انسی بر اشتها و هضم غذا و سلامتی انسان‌ها تأثیر بسزایی دارد غذای انسی در روح و روان و جسم انسان نفوذ می‌کند. در طول زندگی ما با افرادی روبرو می‌شویم که انس با آن‌ها موجب شادی و نشاط ما میشود، مانند پدر و مادر، فرزند، همسر، بزرگان دینی، علما و... و همچنین انس با اماکن متبرکه مانند زیارت قبور اهل‌بیت علیهم‌السلام و امامزادگان.

 باید برای بهره‌گیری کامل وتامین این نیاز خود با منابع نور ارتباط برقرار کنیم که با این ارتباط، قلب و روح انسان همیشه سالم می‌ماند و هیچ‌وقت احساس تنهایی نمی‌کند.

نکته: در درمان بیماری، هشت نوع غذا که مطرح شدند باید بررسی شوند ودرصورت خلأ و کمبود در هر یک از آن‌ها، با آن را برطرف کرد تا درمان کامل حاصل شود.

 

-بیان انواع غذاها بحمدالله به پایان رسید.

 ------------------------------

نویسنده: م.اکبری

 

منابع کمکی:

قران کریم

اصول کافی

تحف العقول

سلسله دوروس موسسه تحقیقات حجامت ایران

مجموعه مقالات طب سنتی اسلامی –گروه بیداری اندیشه



لیست کل یادداشت های این وبلاگ