سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! ... از هر لذّتی جز یاد تو، از هر آسایشی جز همدمی تو، از هر شادمانی ای جز نزدیکی به تو، و از هر کاری جز فرمانبری ات، از توآمرزش می خواهم . [امام سجّاد علیه السلام ـ در مناجات ذاکرین ـ]
 
سه شنبه 94 آذر 24 , ساعت 2:30 عصر

چند نکته مهم:


- بهترین زمان مصرف داروهای ضدّانگل، دروقت خالی بودن شکم است.


- اکثر داروهایی که مزّه تلخی دارند(به ویژه اگر طبع گرمی داشته باشند)، خاصّیت ضدّ انگلی هم دارند.


- اگر در کنار استفاده از داروهای ضدّ انگل، داروهای مسهل هم به بیمار داده شود اثر درمان بسیار زیاد خواهد شد.


- بسیاری از داروهای ضدّ انگل، می توانند اثرات نامطلوبی روی جنین داشته باشند. لذا مادران باردار باید حتما با مشورت پزشک باتحربه نسبت به استفاده از این داروها اقدام کنند.


- درمان انگل باید تا مدّتی پس از رفع علایم بالینی ادامه پیدا کند تا تخم های انگل موجود در دستگاه گوارش نیز نابود و دفع شوند. به نظر می رسد سه هفته، زمان مناسبی برای اکثر انگل هاست.


- چنان که گفته شد، ملاک کفایت درمان رفع علائم بالینی است و نه دیدن انگل دفع شده در مدفوع.


- بهتر است که درمان انگل در هر خانواده به صورت دسته جمعی انجام شود و کسانی نیز که فاقد علامت هستند، مدّتی از داروهای ضدّانگل استفاده کنند.


- به جهت تلخ بودن بسیاری از داروهای ضدّ انگل، استفاده از آسیاب شده آنها در کپسول هم می تواند مدّنظر مصرف کنندگان باشد.


- عرقیات این داروها اگرچه اثر داروی خشک را ندارند امّا در صورت ضرورت قابل استفاده اند.


 

  نکات بهداشتی که در کم شدن میزان ابتلا به انگل ها موثّرند:


-  پرهیز از مصرف غذاهای بلغم زا و رطوبتی به ویژه در طول دوره درمان.


- رعایت بهداشت فردی ازجمله شستشوی دست ها به ویژه پس از استفاده از توالت.


- عدم استفاده از غذاهای خارج از خانه.


- ضدّ عفونی کردن مناسب سبزی ها: یشنهاد ما این است که سرکه انگور خانگی را با هفت برابر آب رقیق کرده به عنوان محلول ضدّ عفونی استفاده کنید.


- استفاده‌ از آب‌آشامیدنی‌ سالم‌ و بهداشتی.

 

آیا منفی شدن آزمایش انگل، رد کننده ابتلا به بیماری است؟


پاسخ این سوال منفی است. آزمایش مدفوع برای تشخیص انگل به صورت سه تایی انجام می شود. چراکه به لحاظ علمی در هربار آزمایش، حدود سی درصد احتمال یافت شدن انگل وجود دارد و با انجام سه باره آن، احتمال یافتن انگل(در صورت وجود) به حدود صد در صد می رسد. امّا با این حال به تجربه دیده ام که به این گونه آزمایش ها اعتماد چندانی نمی توان کرد. توصیه بنده این است که اگر به وجود انگل گوارشی مشکوک هستید یک دوره درمانی را انجام دهید. اکثر درمان های گفته شده فاقد عارضه مهمی هستند.

 

یک فرمول پیشنهادی برای دفع انواع انگل ها


بنده داروهای اسفند، برنگ کابلی، زنیان، آنغوزه، سگبینج و سیاهدانه را با مقدار مساوی مخلوط و آسیاب کرده به صورت کپسول در اختیار بیمارانم قرار می دهم که تقریبا در تمام موارد، پاسخ درمانی خوبی را به دنبال دارد. در صورت تمایل و امکان، این فرمول را امتحان کنید. علاوه بر اثر ضدّ اگلی، این دارو، اشتهاآوری بسیار قوی به ویژه در مورد کودکان است. این دارو را بزرگسالان شبی یک کپسول بزرگ و کودکان شبی یک کپسول کوچک تا سه هفته مصرف کنند.

 

نکته 1: اکثر داروهای فوق به تنهایی هم انگل کش های خوبی هستند ولذا اگر همه آنها را پیدا نکردید با یک یا چند عدد از آنها هم می توانید دارو را آماده کنید.

 

نکته 2: کپسول خالی از طریق بسیاری از عطّاری ها قابل تهیه است با این حال اگر نتوانستید کپسول خالی پیدا کنید، دارو را پس از آسیاب کردن با کمی عسل، مخلوط و به صورت خمیری سفت درآورده قرص های کوچکی از آن بسازید و در ظرفی داخل یخچال نگهداری و از آنها استفاده کنید.

 

یک راه حلّ مناسب دیگر


در جایی(giahdarman.blogfa.com) این درمان را دیدم و به نظرم مناسب آمد امّا هرگز در مورد کودکان و زنان باردار انجام ندهید:

 

1- به جای نهار، یک سوپ پر از آلو و قره قروت و تخم شنبلیله میل کنید.(البته انتظار خوشمزه بودن از آن نداشته باشید!)

2- به جای شام، دو قاشق غذاخوری  سر صاف گل سرخ(محمّدی) پودر شده را در یک کاسه دوغ ترش ریخته، در آن نان خرد کرده میل کنید.


این کار باعث می شود که بعد از چند ساعت، دچار دل پیچه و اسهال شوید. این حالت را تحمل کنید چون علاوه بر دفع انگل ها، معده را هم دبّاغی می کند. بهتر است تا دو سه هفته و هرهفته یک بار، این درمان را تکرار کنید. اگر با این کار دچار اسهال نشدید، میزان گل سرخ را افزایش دهید.

 

معرّفی دو شربت فواکه ضدّانگل

(به نقل از: موسوى، محمد، مجموعه پیک شفا، 12جلد، کانون پژوهش - اصفهان، چاپ: دوم، 1388 ه.ش. صص 12 و 13.با استفاده از نرم افزار کتابخانه جامع  طب، از انتشارات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی)


 

شربت فواکه ضد انگل‏


علاوه بر دفع انگل رطوبات اضافى را از بین برده؛ باعث تقویت عضلات در بیماری هاى سرد مانند روماتیسم مى‏ شود، معده و امعاء را ضد عفونى کرده و میکروب معده را نابود مى‏ سازد و به عنوان یک مکمل در افراد چاق باعث لاغرى مى ‏شود.


عرقیات: زنیان، زیره، کرفس، کلپوره، بومادران، گشنیز، برگ شفتالو از هرکدام یک شیشه.


آب‏ میوه‏ ها: انار، زرشک، گریپ‏ فروت، تمشک، گوجه‏ سبز، شفتالو نیمه ‏رسیده، هلو نیمه رسیده از هرکدام 250 گرم.


طرز تهیه: آب‏ میوه‏ ها و عرقیات را 10 دقیقه روى شعله ملایم بجوشانید، سپس مقدارى عسل و یا شکر و یا قند به اندازه ‏اى که شیرین شود وارد کرده و 10 دقیقه دیگر بجوشانید. نصف قاشق چایخورى زعفران سائیده اضافه و 10 دقیقه دیگر بجوشانید. در یخچال نگهدارى کنید. روزانه بین 1 تا 3 استکان میل کنید.


شربت فواکه ضد انگل دیگر


تأثیرات دیگر مانند شربت قبلى است.


عرقیات: بومادران، درمنه، سداب، برگ هلو، شفتالو، شاه‏تره، افسنتین از هرکدام یک شیشه.


آب‏ میوه‏ ها: انار، کنار، خارک (خرماى نارس)، زرشک، سیب کال، تمشک یا زالزالک، انگور میخوش از هرکدام 250 گرم.


طرز تهیه: آب‏ میوه‏ ها و عرقیات را 10 دقیقه روى شعله ملایم بجوشانید، سپس مقدارى عسل و یا شکر و یا قند به اندازه‏اى که شیرین شود وارد کرده و 10 دقیقه دیگر بجوشانید. نصف قاشق چایخورى زعفران سائیده اضافه و 10 دقیقه دیگر بجوشانید. در یخچال نگهدارى کنید. روزانه بین 1 تا 3 استکان میل کنید.

 

تذکّر: مقادیر مصرفی این شربت ها برای بزرگسالان است و برای کودکان به تناسب، کمتر استفاده می شود.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ