سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مایه توانگری خردمند، حکمتش و مایه عزّت وی قناعتش باشد . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 98 اسفند 19 , ساعت 10:59 صبح

 

داروی امام کاظم(ع) دو نوع تابستانه و زمستانه دارد. داروی زمستانه مصرف زیادی دارد و در بیشتر ماه های سال می‌توان استفاده کرد و نیاز به داروی تابستانه کمتر است چون بیشتر مناطق ایران سرد سیر است.

 

داروی زمستانه امام کاظم(ع)

این دارو ترکیب سه گانه ای دارد:

 

     هلیله سیاه

     مصطکی

     شکر

 

همه به مقدار مساوی آسیاب شوند به طوری که کمی زبر بماند و خیلی نرم نشود.

هلیله سیاه معروف است و در روایت هلیله آمده است ولی تحقیقی انجام دادیم و معلوم شد وقتی هلیله مطلق می‌آید مراد هلیله سیاه است چون اگر هلیله زرد مراد باشد کلمه اصفر می‌آید. اما شاید کسی تحقیق کند و بگوید همه انواع هلیله ها را می‌توان استفاده کرد ولی ما تا به حال از هلیله سیاه استفاده کرده ایم.

هلیله سیاه هر چه سیاه تر و ریزتر باشد بهتر است چون اگر یک ذره درشت بشود یا رنگ آن متمایل به قرمز یا زرد بشود هسته دار می‌شود و چون شان هلیله سیاه برخلاف هلیله زرد این است که با هسته مصرف بشود مشکل ساز می‌شود.

مصطکی یا همان علک رومی در بازار تقلبی هم دارد حتی گفته شده نوع صنعتی مصطکی هم وجود دارد اما هنوز برای من معلوم نشده است. یا اینکه چیز دیگری مانند مصطکی را به جای مصطکی اصل بفروشند. شاید نشانه مصطکی اصل این است که

مراد از شکر، شکر سلیمانی است. شکر سلیمانی در زمان های قدیم معروف و شناخته شده بوده است. شکر سرخ وانیل است. شکر وقتی مطلق است شامل شکر سجستانی و شکر سرخ و شکر سفید و شکر طبرزد می‌شود. شکر سرخ زمانی که یک بار صاف بشود به نظر می‌رسد که شکر سلیمانی می‌شود و اگر دوبار صاف بشود شکر سفید می‌شود و اگر بار دیگر صاف بشود شکر طبرزد می‌شود.

افرادی که مواد تهیه می‌کنند قیف مخصوص دارند برای تهیه کردن شکر که شکر را آب می‌کنند و داخل قیف می‌ریزند و صاف شده شکر از انتهای آن قیف خارج می‌شود.

راوی وقتی می‌پرسد کدام شکر؟ امام می‌فرماید سُلَیْمَانِیُّکُمْ‌ هَذَا[1] یعنی همین شکر سلیمانی. این شکر همان شکر سرخی است که یک بار صاف می‌شود.

مواد به مقدار مساوی هستند و موقع آسیاب باید کمی زبر باشد تا مدتی در گلو بماند و آن را درمان کند. تجربه ما این است که اگر خیلی آسیاب بشود اثر آن کمتر است. البته از روایات هم استفاده می‌شود که هلیله نباید خیلی آسیاب بشود.

مقدار مصرف: مقدار مصرف آن برای بزرگسال ها یک قاشق چایخوری و برای کودکان نصف قاشق چایخوری است.

افرادی که سرما می‌خورند و بیمار می‌شوند باید سه روز پشت سر هم بخورند و افرادی که برای پیشگیری مصرف می‌کنند هر ده روز یک بار مصرف کنند.

زمان مصرف: به نظر می‌رسد زمانی برای مصرف ندارد البته اگر شب موقع خواب استفاده کنند بهتر است. دارو را بخورند و بخوابند. نباید تا یک ساعت بعد از خوردن دارو چیزی مصرف کرد تا اینکه در گلو اثر کند.

داروی بسیار خوبی برای سرماخوردگی و برای کل بیماری ها است و قدرت و توان بدن را در مقابل بیماری زیاد می‌کند.

 

داروی تابستانه امام کاظم(ع)

 

     هلیله سیاه

     رازیانه

     شکر

 

به کیفیتی که در داروی زمستانه گفته شد تهیه می‌شود.

در روایت آمده است:

الْأَدْوِیَةِ الْإِهْلِیلَجِ وَ الرَّازِیَانَجِ وَ السُّکَّرِ فِی‌ اسْتِقْبَالِ‌ الصَّیْفِ‌ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ فِی کُلِّ شَهْرِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ فِی اسْتِقْبَالِ الشِّتَاءِ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ کُلَّ شَهْرٍ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ یُجْعَلُ مَوْضِعَ الرَّازِیَانَجِ مَصْطَکَى فَلَا یَمْرَضُ إِلَّا مَرَضَ الْمَوْت[2]

در سه ماه اول زمستان هر ماه سه روز و در سه ماه اول تابستان در هر ماه سه مرتبه استفاده بشود. یعنی هر ده روز یک بار باید مصرف بشود.

تعبیر ثلاث مرات تعبیر از همان ثلاثه ایام است. اما بعضی ترجمه کرده اند که هر ماه سه روز و در هر روز سه مرتبه خورده بشود. این بخاطر اختلاف در فهم روایات است.

اگر این دارو به کودکان داده بشود دیگر نیاز به واکسن و دارو پیدا نمی‌کنند.

هلیله و مصطکلی از جمله چیزهایی است که ماندگاری بالایی دارند و آسیاب کردن هم ضرری به این خاصیت آن ها نمی‌زند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ