سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بردبارى همچون قبیله است و نزدیکان که فراهم کند مردم را براى یارى انسان . [نهج البلاغه]
 
پنج شنبه 98 اسفند 22 , ساعت 6:0 عصر

آیات و روایات بر این مطلب دلالت دارند که آب باران و آب آسمان درمان است. اما آیا آب نیسان خصوصیتی دارد یا نه؟ معلوم است که آب باران مختلف است. گاهی آب باران رحمت و گاهی انتقام است. بارانی که سیل می‌شود برکت نیست بلکه انتقام است. قرآن می‌فرماید:

?وَ أَمْطَرْنا عَلَیْهِمْ مَطَراً فَساءَ مَطَرُ الْمُنْذَرین‌?[9] یعنی بر آن ها باران باریدیم و چه قدر بد است باران کسی که انذار شده اند.

بنابراین باران مضر و سوء هم داریم. بارانی می‌آید در غیر فصل مناسب خود. مثلا الان گندم ها خشک شده است و موقع درو کردن آن ها است ولی باران می‌آید.

خود گرما و سرما یک خوب و یک روز بد است. روایات می‌فرماید سرما، در اول فصل سرما بد و آخر فصل سرما خوب است. سرما در اول فصل برگ ریز است و بد است و همین سرما در آخر فصل سبب رویش برگ می‌شود و خوب است. باران هم همین شکل است. مگر اینکه احتمال بدهیم خود باران خوب است اما سرمایی که همراه آن است بد است.

روایتی داریم می‌فرماید:

تَوَقَّوُا الْبَرْدَ فِی‌ أَوَّلِهِ‌ وَ تَلَقَّوْهُ فِی آخِرِهِ فَإِنَّهُ یَفْعَلُ فِی الْأَبْدَانِ کَفِعْلِهِ فِی الْأَشْجَارِ أَوَّلُهُ یُحْرِقُ وَ آخِرُهُ یُورِق[10]

یعنی از سرما در اول سرما بپرهیزید و به پیشواز آن در آخر فصل بروید زیرا در بدن همان کاری می‌کند که در درختان می‌کند. در اول فصل درختان را می‌سوزاند و در آخر فصل سبب رویش برگ می‌شود.

می‌توانیم باران را به سرما قیاس کنیم؟ نه، چون قیاس پذیرفته نیست. اما باران بهاری یقینا مفید و بهتر از باران های دیگر است. می‌بینیم در بهار بارانی می‌آید و گیاهان دو برابر می‌شوند. باران پاییز مفید است اما به اندازه باران بهاری اثر ندارد. امکان دارد چون مقارن آن یعنی هوای بهار در آن اثر می‌کند یعنی هوای بهاری و آب باران با هم چنین اثری برای گیاهان دارند ولی آب

نگه داری آب باران مشکلی ندارد و در ظرف شیشه ای چندین سال می‌ماند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ