سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جویای دانش میان نادانان، همچون زنده در میان مردگان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
پنج شنبه 94 خرداد 28 , ساعت 8:27 صبح

تغذیه و تدابیر مربوط به ماه مبارک رمضان

 
در آستانه ماه مبارک رمضان توصیه های بهداشتی ذیل جهت رعایت شما روزه داران محترم تقدیم می گردد تا ان شاء الله با رعایت این نکات و در نتیجه تندرستی شما عزیزان، امکان بهره مندی بیشتر از معنویات این ماه مبارک فراهم گردد:


1- قبل از شروع ماه رمضان با گرفتن روزه های مستحبی یا قضا، بدن خود را برای یک ماه روزه داری، کم کم آماده نمایید یا این که نزدیک ماه رمضان صبحانه را کامل میل کنید ولی ناهار نخورید یا ناهار را خیلی سبک میل نمایید و خوردن آن را به تاخیر بیاندازید تا اینکه ناهار کم کم به طرف عصر کشیده شود و معده عادت نماید.

 

2- با توجه به این که معده انسان در طی خواب، فعالیت ندارد ولی روده در طی خواب به فعالیت خود ادامه می دهد بنابراین هیچ گاه با شکم پر نباید خوابید؛ چرا که این امر باعث فساد غذا در معده و عدم هضم صحیح می گردد. باید بسته به نوع غذایی که میل می کنید و با توجه به توان معده خود در هضم غذا، حدود یک الی دو ساعت بعد از غذا خوردن، حتماً بیدار باشید.

این مسأله در خوردن افطار و سحری باید مورد توجه قرار بگیرد لذا حداقل یک ساعت بعد از سحری نخوابید.

 

3- ادامه مطلب...

سه شنبه 94 خرداد 26 , ساعت 10:12 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

 بسیاری از زحمتکشان و دوستانی که به عرصه طب سنتی ایرانی اسلامی وارد شده اند و می شوند با صدق نیت شروع کرده اند اما مهم تر از وارد شدن صادقانه به این عرصه خارج شدن صادقانه از آن است که این مهم مراقبت همواره را در طول مسیر می طلبد...

 مسیری را که برخی از دوستان صادقانه آغاز کرده اند متاسفانه نرم نرمک به بار کج منتهی می شود . بعضا پای سخن برخی از بیمارانی که نزد اطباء طب سنتی رفته اند نشسته و از شکایت های آنان و ایضا حماقت های برخی دوستان می شنوم و شرمنده می شوم .هنگامی که برخی از نسخه های این دوستان را که به بیماران تجویز کرده اند می بینم آشفته می شوم .

حال نه از سر خشم بلکه از سر توصیه نکاتی چند را به این دوستان گوشزد می کنم باشد که موجبات خیر گردد .

1- متاسفانه برخی از این دوستان خواسته یا ناخواسته اسیر تجارت شده اند درحالی که عهد ما نه این بود.

2- نسخه ها مملو است از تفکر اخباری گری آقایان اطبا که بدون تفکر و صرفا با رویکرد تقلید کورکورانه و با توجه به این که در فلان کتاب آمده است تجویز می کنند اما از روحیه تحقیق و استنباط  خبری نیست و این بزرگترین آفت طب سنتی است. فی المثل تعارضات عجیب در یک نسخه برای یک مرض که جناب طبیب تشخیص داده  که این مریض هم غلبه صفرا دارد و هم غلبه بلغم و گاها هر سه ... در برخی از نسخه ها می بینم که برای یک مریض در یک روز هم منضج صفرا تجویز شده است و هم منضج بلغم آن هم به فاصله 2 ساعت . بیچاره طبیعت بدن که در این دوساعت اسیر 2 کار متضاد می شود . یکبار به یکی از این دوستان گفتم چگونه است که طبیعت بدن را امر می کنید که خون را در آن واحد هم رقیق کند و هم غلیظ .چگونه است که خون بتواند در آن واحد هم گرم شود و هم سرد و اصلا هدف از این ییلاق و قشلاق در بدن چیست که انجام می دهید ؟ منظور از واژه ای به نام «تحیر طبیعت» درمنابع طب سنتی چیست ؟ گفت : هر خلطی جایگاه خود را دارد و اگر طبیعت قادر بود  هر سه را نضج دهد که مرض ایجاد نمی شد ؟؟؟؟ .

3- ادامه مطلب...

چهارشنبه 94 خرداد 13 , ساعت 11:18 عصر

تدابیر فصل تابستان 

سبک زندگی افراد در فصول مختلف متفاوت است و غذاهایی که

فرد در فصول مختلف می‌خورد باید متفاوت باشند وگرنه بیمار خواهد شد.

حتی حالت خواب و میزان فعالیت‌های بدنی و... نیز باید تفاوت داشته باشد.

 

در فصل تابستان از چه مواد غذایی باید پرهیز کرد؟ ادامه مطلب...

چهارشنبه 94 خرداد 13 , ساعت 10:8 صبح

 

واریکوسل

 

اغلب مردم با بیماری واریس آشنا هستند؛ اما با انواع آن آشنایی ندارند؛ چرا که معمولاً تصور بر این است که واریس فقط در پا اتفاق می افتد. اما واقعیت این است که واریس به زبان ساده یعنی گشاد شدن سیاهرگ ها و خراب شدن دریچه های آنها؛ این مسأله باعث عدم توانایی سیاهرگ ها در انتقال مطلوب خون به سمت قلب می شود؛ خون جمع شده در سیاهرگ ها، به تدریج باعث گشاد شدن این رگ ها شده واریس و علامت های آن مثل درد و ... به وجود می آورد. بنابراین هر جا که سیاهرگی وجود داشته باشد؛ احتمال بروز واریس هم وجود دارد.

 

یکی از این جاها، بیضه است. در قسمت فوقانی هر بیضه، شبکه ای از سیاهرگهای در هم پیچیده وجود دارد که به آنها «شبکه پامپینیفرم» گفته می شود. اگر به هر دلیل این سیاهرگ ها دچار اختلال شوند؛ واریس سیاهرگهای بیضه به وجود می آید که به آن واریکوسل گفته می شود. علل به وجود آورنده واریکوسل بسیار متنوعند و موضوع بحث ما هم نیستند اما از آنجا که از واریکوسل به عنوان شایعترین دلیل قابل درمان ناباروری مردانه یاد می شود؛ مختصری در مورد آن بحث کرده سپس راههای درمان آن را بازگو می کنیم.

 

چند نکته در مورد واریکوسل:


- حدود 15 درصد مردان 35-25 ساله  و 40 درصد مردانی که دارای ناباروری می باشند، مبتلا به واریکوسل هستند.


- بیش از 90 درصد موارد واریکوسل، بیضه سمت چپ را گرفتار می کند.


- واریکوسل بر حسب شدت، درجه بندی می شود. نوع خفیف درجه یک، نوع متوسط درجه دو و نوع شدید درجه 3 نامیده می شود. در نوع درجه 3 تمامی کیسه بیضه همانطرف پر از عروق متسع می باشد که اصطلاحا گفته می شود مثل اینکه کیسه بیضه پر از کرم خاکی است.


چرا واریکوسل باعث اختلال در تولید اسپرم می شود؟ ادامه مطلب...

چهارشنبه 94 خرداد 6 , ساعت 8:0 صبح
رفع خارش و سوزش جای گزیدگی پشه و حشرات

برای رفع خارش و سوزش محل گزیدگی پشه یا حشرات، توصیه می شود روی موضع گزیدگی، خنکی بگذارید. مثلاً اسفرزه را خیس کنید و در محل گزیدگی قرار دهید یا این که خیار یا ماست را روی موضع قرار دهید.


پیشگیری: با ریختن مقداری نفت در محل های تجمع حشرات، مثل داخل چاه و یا کنار دیوارها می توان از حضور حشرات جلوگیری کرد.

برای فرار دادن پشه از گل خرزهره نیز می توان استفاده نمایید.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ