سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شاهان حاکم بر مردم اند و دانشمندان حاکم بر شاهان [امام صادق علیه السلام]
 
دوشنبه 93 آذر 17 , ساعت 6:48 صبح

احیای طب اسلامی ایرانی ، دغدغه ی مقام معظّم رهبری

این مطلب را با قسمتی از فرمایشات رهبری آغاز میکنم:

((این انرژی هسته ای اصلش مال ما نیست ،چیزی بود که از آنها گرفتیم و الان به دست آورده ایم.دغدغه ی قلبی امروز من طب اسلامی ایرانی است، به آن بپردازید))

باید دقت کرد چرا با وجود اینکه امروزه اهمیّت انرژی هسته ای برای کشور بر کسی پوشیده نیست ، چرا از نظر رهبری به اندازه ی طب اسلامی ایرانی اهمیت ندارد؟!! برای واضح تر شدن این مطلب برخی از عواملی را که اهمیت و جایگاه طب اسلامی را نشان میدهد ذکر میکنیم:
1ـ مهمترین شاخصه ی طب اسلامی ، آموزه ها و رفتارهای پیشگیرانه آن جهت تداوم سلامتی می باشد که به جرأت میتوان گفت: طب اسلامی تنها مکتب طبی است که در جهان به پیشگیری قبل از بیماری این چنین اهمیت داده و مباحث گسترده ای را دربار ه ی آن مطرح کرده است.
دو نمونه از قرآن وروایات

  • کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا – 31/اعراف
  • فرمایش امام علی علیه السلام به امام حسن علیه اسلام: جز به وقت گرسنگی غذا نخور، قبل از سیری کامل دست از غذا بکش، غذارا خوب بجو،پیش از خواب به دستشویی برو.

2ـ توجه به پیوند روح و جسم و در نظر داشتن عوامل کمال انسانی در طب اسلامی
3ـ اسنقلال هر کشوری و عدم وابستگی آن به کشورهای بیگانه و دشمن امری بسیار مهم است. به همین خاطر اگر کشوری هرقدر هم قدرتمند و سرمایه دار باشد ولی در نیاز های ضروری خود محتاج کشورهای بیگانه و دشمن باشد، در این صورت از استقلال برخوردار نیست. باید توجه داشت که مهمترین مقوله برای هر کشوری پایدار نگه داشتن سلامتی مردمان جامعه خود و تأمین نیاز های درمانی بیماران جهت رسیدن به بهبودیست. چون همه فعالیت های یک کشور تحت الشعاع سلامتی مردمان آن میباشد. حال اگر کشوری از جهت نظامی هم بسیار مقتدر و قوی باشد ولی قدرت تأمین مواد مورد نیاز برای مداوای بیماران  مثلا  مجروحان جنگی خود نداشته باشد هر چند در جنگ هم پیروز شود باز هم محتاج کشور بیگانه است  و استقلالی ندارد یعنی بدون داشتن  استقلال در امر سلامتی و طبی حرف زدن از استقلال یک کشور مشکل میباشد.
4- درمان های آن  کم هزینه است به این صورت که پزشک حاذق  در طب اشلامی از سرماخوردگی  تا سرطان را  با داروهای  کم و ارزان و قابل دسترس عموم ،  درمان میکند  و در بسیاری از  موارد با تغییر غذاهای  مورد استفاده  درطول روز و جایگزین  کردن غذاهای  سالم و مورد تجویز ، به درمان بیماری  میپردازد  که در این صورت با اینکه برای بیمار هزینه ی چندانی ندارد از طرفی هم  باعث تقویت وسالم  سازی عمومی بدن وی و حتی خانواده اش نیز میشود.
5- از ویژگی های مهم دیگر طب اسلامی اینست که دید کل نگر  به بیماری  ومنشأ آن دارد و برای درمان سراغ ریشه و منشأ بیماری  میرود برخلاف طب کلاسیک  که در عالب اوقات درصدد برطرف کردن علائم  بیماری هست. ( مثلا در شوره ی سر که درمان قطعی  در طب جدید ندارد متوسل به  مواد موضعی میشود در حالیکه در طب اسلامی از طریق اصلاح بدن  به طور کامل منشأ آن را از بین میبرد  و در نتیجه علائم هم از بین میروند. )
6- بی نیازی از  پزشک  (در اکثر اوقات) و یادگیری  و تشخیص و درمان آسان  و همه فهم از مزیت های بزرگ این مکتب میباشد.
7- عوارض  داروئی در آن بسیار کم  است تا حدی که با داروها  ودرمان های شیمیایی اصلا قابل مقایسه نیست.
8- داشتن  درمان های بدون ابزار خاص و دارو  برای  موارد نبود  دارو  و امکانات  در مناطق  محروم  وموقعیت های اضطراری
و.....

با توجه به مطالب گفته شده اهمیت طب اسلامی نگه داشتن سلامتی ، درمان ساده  وارزان ، بومی بودن ابزار درمان ، مواد داروئی ونیز  تخصص و دانش آن ، عدم نیاز به  بیگانه از همه ی جهات ، عوارض بیسار کم ،عدم خروج سرمایه  از کشور ، کمک به استقلال کشور ، درمان  ریشه ای  وسریع ،وقابل یادگیری عموم و بسیاری ویژگی های دیگر( که مجال بررسی نیست) می باشد
 
نویسنده : م.اکبری
-------------------------------------------------------
 منابع کمکی
قرآن کریم
غررالحکم
سلسله دروس موسسه تحقیقات حجامت ایران
کتاب طب نجات بخش
کتاب چگونه غذای ما ،دوای ما باشد

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ