سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسود را دوستی نیست . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 93 آذر 18 , ساعت 5:42 صبح

فلسفه ی وجود بیماری ها

از آنجایی که در عالم خلقت هیچ چیزی بدون دلیل اتفاق نمی افتد و متقن و نظام دار بودن عالم مسئله ای هست که هر متفکری با التفات کمی متوجه این امر میگردد ، در نتیجه وجود بیماری ها از این امر مستثنی نبوده و دارای حکمت ودلیل میباشد ، ما سعی میکنیم در این قسمت تا جائی که در فهم ما می گنجد از علل ایجاد بیماری بحث کنیم.
بیماری حالتی است که اکثر افراد در صورت ابتلا ، ناراحت ونگران میشوند با اینکه (جز در موارد خاصی) عامل اصلی ابتلا خود فرد می باشد، با این حال عدم توجه به این امر باعث میشود که فرد به نظام خلقت بدبین میشود با بررسی عوامل بیماری این مطلب روشن خواهد شد .

عوامل بیماری را میتوان به طور کلی در پنج مورد دسته بندی نمود :


1- عدم رعایت قانونمندی های طبیعت : شاید بتوان گفت این علت در دوره ی ما بیشترین موارد بیماری را شامل میشود چون بشر کنونی سعی در تغییر و عدم رعایت اکثر قانون های طبیعت وحتی به هم زدن آنها را دارد. خود این امر یعنی عدم هماهنگی بین رفتار فرد وطبیعت بدن وی و مخالفت با قوانین خلقت که این مخالفت با طبیعت بدن و قوانین خلقت دیر یا زود فرد را مبتلا به بیماری خواهد کرد مانند عدم رعایت قوانین خواب و خوراک و لباس وغذای موافق طبع ورعایت نکردن اداب فصول سال (مثل استفاده ی مداوم از کولر در تابستان )

2- تذکری برای سپاسگزاری از سلامت خویش: گاهی انسان در شرایطی قرار میگیرد که نعم الهی را از شدت ظهور نمیبیند وبروز بیماری به این جهت است که فرد به نعمت های فراوانی که در اختیار اوست توجه داشته باشد واز بندگی خارج نشود.

3- کفاره ی گناهان شخص بیمار: خداوند جهت پاک نمودن بنده ی خود قبل از مرگ دوره ی بیماری پالایش می دهد طبیب میتواند از این فرصت استفاده کرده و ایجاد تذکر برای بیمار نماید در نتیجه طبیب میتواند نقش مرشد و هدایت کننده را داشته باشد.      

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم : هیچ زن ومردمومنی بیمار نمیشوند مگر اینکه گناهانش پاک میشود (کنز الاعمال ج3 / ص 316)

4- جهت آزمایش صبر بندگان و دریافت پاداش معنوی : باید گفت که بستر بیمار بستر خود گرایی است ومیتواند عامل توبه و بازگشت به خویش باشد هر چه صبر فرد در این موقعیت ها نیکوتر باشد خداوند نیز بهترین هدیه ها را برای او تدارک میبیند که مهمترین آن قرب الهی میباشد.

5- صرف پیشرفت معنوی ومصلحت های خاص : این قسمت مخصوص اولیای الهی اسات که از گناه و غفلت مبّرا هستند و تمام نکات را رعایت میکنند ولی خداوند به جهت ارتقاء رتبه شان آنان را مبتلا میگرداند تا به مقامات بالاتری در معنویت ورسیدن به قرب الهی نائل شوند.


در اولین مورد ، طبیعت عامل بیماری بود ودر بقیه ی موارد تقدیر الهی (با توجه به حکمتهای خاص) عامل بروز بیماری معرفی میشود ، حوزه ی کار طبیب درک قانونمندی های کامل طبیعی بدن انسان است طب کلاسیک جسم را شناخته ولی از قوانین حاکم بر آن غافلاست وتوجهی به آن ندارد. علوم تجربی میتواند بطور اساسی تاثیر گذار باشد ولی در رابطه ی با قانون باید از قانون گذار پرسید و جهت درک قوانین خلقت باید از خالق کمک گرفت.
با توجه به مطالب گفته شده میگوئیم که مباحث و درسهای طب اسلامی درس قانونمندی ها می باشد.


نویسنده: م.اکبری
----------------------------------

منابع کمکی:
کنزالاعمال
کتاب طب جامع پیامبر اعظم صل الله علیه وآله وسلم
مجموعه مقالات طب اسلامی وسنتی ـ گروه فرهنگی پژوهشی بیداری اندیشه
سلسله دروس دکتر خیراندیش




لیست کل یادداشت های این وبلاگ