سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نیکویی پرسش، نیمی از دانش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
پنج شنبه 93 آذر 20 , ساعت 6:16 صبح
غذای متناسب با بدن

از دیدگاه طب اسلامی ایرانی، هر فرد با توجه به تفاوت‌های مزاجی و ساختاری که با دیگران دارد، نیازمند تدبیر غذایی مناسب و مخصوص خود می‌باشد که خود این امر در شرایط مختلف سنّی، زمانی، مکانی، سلامت و بیماری متفاوت خواهد بود. به همین خاطر غذایی که ممکن است برای فردی سلامتی بیاورد، همان غذا برای دیگری مرض ایجاد می‌کند. از این نظر هر فردی باید علاوه بر آشنایی با مزاج و شرایط خود تدابیر غذایی مناسبی را انجام دهد و آن‌ها را رعایت کند تا از بیماری‌ها در امان بماند و در صورت بیمار شدن به‌سرعت بهبودی خود را به دست آورد.
در طب اسلامی سعی بر این است که تا جایی که امکان دارد فرد حتی در صورت بیمار شدن نیز سراغ دارو نرود، بلکه تلاش کند تا با تغییر و اصلاح غذای خود بر آن بیماری غلبه کند، ازاین‌رو

امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: غذای تو باید داروی تو باشد

وهمچنین

قَالَ أَبُو الْحَسَنِ عَلَیْهِ السَّلَامُ: لَیْسَ‏ مِنْ دَوَاءٍ إِلَّا وَ یُهَیِّجُ‏ دَاءً،
امام کاظم علیه‌السلام می‌فرمایند: هیچ داروئی نیست مگر اینکه بیماری را تحریک می‌کند (هرچند بیماری موردنظر را درمان کند)


بنابراین باید توجه داشت که بدون اصلاح غذا یا درمان حاصل نمی‌شود بااینکه همراه با عوارض خواهد بود. در طب اسلامی راجع به تغذیه صحیح، شواهد بسیار و منطق قوی وجود دارد ولی امروزه کمتر به آن پرداخته می‌شود. یکی از دلایل این غفلت را می‌توان پیشرفت علم شیمی دانست. به این صورت که بعد از قرن هفدهم که علم شیمی پیشرفت‌هایی کرد، دانشمندان این علم خود را از حکما بسیار جلوتر دانستند و بد از کشف مولکول‌های مختلف مثل چربی‌ها، قندها، پروتئین‌ها و همچنین توان تجزیه غذاها به این نتیجه رسیدند که همه مواد غذایی موجود از همان 3 یا 4 ماده اصلی تشکیل‌شده‌اند که همراه با آب و املاح مختلف، ساختار کلی غذا را تشکیل می‌دهند. اما از این نکته غافل بودند که یک غذا صرفاً همان ساختار شیمیایی ساده و یا حتّی پیچیده نیست که بتوان آن را با ترکیب عناصرش در آزمایشگاه ساخت بلکه هر غذایی دارای باطنی بس شگرف و ناپیدا و حتی ظاهری فراتر ازآنچه دیده می‌شود است. چه‌بسا برخی مواد غذایی در محیط آزمایشگاهی حداقل کالری و سایر عناصر را دارد ولی در بدن نتایج فوق‌العاده درخشانی دارند و بالعکس، مواد غذایی پرکالری در بدن ضعف و بی‌حالی ایجاد کند و یا چه‌بسا ممکن است مواد کلسیم‌داری پوکی استخوان بیاورد و مواد به‌ظاهر بدون کلسیم می‌تواند در درمان پوکی استخوان مفید باشد و مثال‌های فراوان دیگر. پس در نظر گرفتن محیط بدون شعور آزمایشگاهی برای بررسی نتایج مواد غذایی در بدن به نظر صحیح نمی‌آید بلکه نتایج غذا در بدن می‌تواند با نتایج آزمایشگاهی بسیار متفاوت و حتی متضاد باشد
بر این اساس در طب اسلامی مبنا چنین است که به‌جای دیدن مرض، به مریض و کلیت و جود او توجه می‌شود چون‌که توجه کردن به مرض بدون توجه به مریض نمی‌تواند درمان کامل را به دنبال داشته باشد چون مرض و بیماری جزئی از عضو و عضو جزئی از بدن و بدن نیز جزئی از کل وجود انسان است که غیر از کالبد جسمانی دارای روح و روان نیز می‌باشد که هم بر جسم اثر می‌گذارد وهم از آن متأثر می‌گردد.
به همین خاطر کل‌نگری اساس کار در طب اسلامی است هرچند که از عضو و جزء نیز غافل نمی‌شود.

--------------------------------------------------------------
نویسنده: م.اکبری
منابع کمکی:
اصول کافی
کتاب ارمغان تندرستی –مهندس جمشید خدادادی
کتاب چگونه غذای ما دوای ما باشد


لیست کل یادداشت های این وبلاگ