سفارش تبلیغ
اخبار جدید
اخبار جدید
هر یک از شما آینه برادرش است . اگر رنجی را در او ببیند، دورش می سازد. [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
سلام ، غذا ، طب سنتی ، درمان ، روانشناسی رنگها ، روح ، اسانس ، داروهای گیاهی ، درمان سردرد ، روغن بنفشه ، روغن زیتون ، روغن گیری ، روغن مالی ، زکام ، بیماری ، امام زمان ، خواب ، قرآن ، مزاج ، ابن سینا ، روازاده ، طب اسلامی ، یهودی ، کم خوری ، یبوست ، یرقان ، کم خون ، کم خونی ، کنتزلبیماری ، کهیر ، کوه ، یک نفس ، کرونا ، کلسترول ، اجسام ، مزاجها ، مس ، مسمومیت ، مسمومیت غذایی ، مسواک با دست ، مسکن ، مصطکی ، مضرات طب سنتی ، معده ، معنای نزول ، معنویت ، مغز ، منافذ ، مهدویت ، مویز ، میخک ، میکروب ، ناباروری ، ناهنجاری ، نزول ، نزول بیماری ، نسخه ، نعناع ، نقص طب سنتی ، نوشیدن ، نیازهای جنسی ، نیت ، هلیله سیاه ، هم ، وحی ، ورزش ، وقت ، ویروس کرونا ، قرآن درمانی ، قرص مسکن طبیعی ، قرمز ، قرمز روانشناسی رنگها ، قولنج ، قوی ترین مخلوق ، قیلوله ، کاشان ، گرم ، گرم مزاج ، گرمابه ، گرمی جات ، گل بنفشه ، گوشت ، گیاهان داروئی ، لاغری ، لباس زیر رنگ لباس ، لثه ، محبت ، مرد ، مردان ، مرگ ابن سینا ، مرگ ومیر ، طب سنتی و کرونا ، طب نوین ، طلا برای زنان ، طلاق ، ظروف مسی ، عرق بیدمشک ، عرق کاسنی ، عسل ، عطر ، عطر سرد ، عطر گرم ، عفونت ، علم طب ، عمل آپاندیس ، غذای انسی ، غذای پنداری ، غم بزرگترین عامل بیماری ، غم وغصه ، فالوده ، فرانسه ، فضیلت روغن بنفشه ، فقر آهن ، خواب نیمروز ، خواب کم ، خوردن ، خوره ، خون ساز ، دارو ، داروها ، داروهای جنسی ، آب نمک ، آب نیسان ، آپاندیس ، آپاندیسیت ، آخرالزمان ، آدامس ، آزمایش خون ، آسمان ، آفت دهان ، آلومینیم ، انس ، انس با حیوانات ، انسان ، انگلیس ، انگور ، اهل بیت ، ایکتر ، ایکتر فیزیولوژیک ، اکبری ، اکسیژن ، بادکش ، بارداری ، بدون هزینه ، برگ سنا ، برنامه غذائی ، بلغمی ، بلوغ ، بنفشه ، بنفشه تازه ، بنفشه خشک ، بهترین روش ، بهترین روش نوشیدن ، بویایی ، بی اثر بودن طب سنتی ، بی حسی دست وپا ، بی خوابی ، بی کاربرد ، بیدمشک ، بیماری ابن سینا ، بیماری خونی ، بینائی ، پایه ی کنجد ، پایه کنجد ، پدر ومادر ، پرتوهای طلا ، پرخوری ، پژمردگی پوست ، پلک ، پندار ، پودر کاسنی ، پوست ، پوست صورت ، پوسیدگی دندان ، پیامبر ، پیسی ، پیشگیری ، تاریخ ، تپش قلب ، تجدیدقوا ، تجویز ، تری گلیسیرید ، تطهیر ، تغذیه اسلامی ، تفکر ، تفکر مثبت ، تفکرات منفی ، تقویت حافظه ، تنقیه ، توانایی جنسی ، جذب ، جذب سریع ، جنسی ، چاقی ، چرا سزارین ، چشم ، چین وچروک پوست ، حجاب، خاطره ،بدحجاب،مدپرستی ،چادر،توری،چادر طرح دار ، حجامت ، حجامت گوش ، حسد ، حسین خیراندیش ، حمام ، ژن ، ژنتیکی ، سبز ، سرد مزاج ، سردرد ، سرطان ، سرطان سینه ، سرگیجه ، سرماخوردگی ، سرکه ، سزارین ، روغن کنجد ، زانو درد ، زایمان طبیعی ، زرد ، زردی ، زن ، سلامتی ، سه نفس ، سوءاستفاده ، سوءظن ، سوءهاضمه ، سودا ، سودازایی ، سوداوی ، سی نوع سردرد_روغن بنفشه ، سیاه ، سیاه دانه و عسل ، سیری ، سینوزیت ، شب ادراری ، شب زنده داری ، شدیدترین مخلوق ، شستشو ، شفا ، شیطان ، شکر نوشیدن ، شکرسرخ ، شکم پر ، صحت جسم ، صحیفه امام رضا ، صفراوی ، صهیونیسم ، ضرر طلا ، درمان عفونت ، درمان میگرن ، درمان نکردن ، درمان کرونا در طب سنتی ، درمان کم خونی ، دموی ، ده مرحله ، دیابت ، دیدار ، دیدن ، دکتر خیراندیش ، ذکرخدا ، رآن درمانی ، رازیانه ، راهکار طب سنتی برای درمان کرونا ، رجعت ، رژیم ، رفع چین وچروک پوست ، رنگ ، رنگ پریدگی ، داروهای لذت در مجامعت ، داروی امام کاظم ، داروی امام کاظم (ع) داروی امام کاظم ، داروی حرام ، دردمفاصل ، استرس ، افسردگی ، افسردگی زایمان ، الکل ، روش سنتی کم خونی ، روش صحیح غذا خوردن ، روش گرفتن روغن بنفشه ، روغن ، درمان آپاندیس ، درمان آپاندیس درطب سنتی ، درمان با آب ، درمان جذام ، درمان زردی ، درمان ساده، ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :92
بازدید دیروز :172
کل بازدید :2148329
تعداد کل یاداشته ها : 195
99/6/29
11:33 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
سادات[294]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

غذای متناسب با بدن

از دیدگاه طب اسلامی ایرانی، هر فرد با توجه به تفاوت‌های مزاجی و ساختاری که با دیگران دارد، نیازمند تدبیر غذایی مناسب و مخصوص خود می‌باشد که خود این امر در شرایط مختلف سنّی، زمانی، مکانی، سلامت و بیماری متفاوت خواهد بود. به همین خاطر غذایی که ممکن است برای فردی سلامتی بیاورد، همان غذا برای دیگری مرض ایجاد می‌کند. از این نظر هر فردی باید علاوه بر آشنایی با مزاج و شرایط خود تدابیر غذایی مناسبی را انجام دهد و آن‌ها را رعایت کند تا از بیماری‌ها در امان بماند و در صورت بیمار شدن به‌سرعت بهبودی خود را به دست آورد.
در طب اسلامی سعی بر این است که تا جایی که امکان دارد فرد حتی در صورت بیمار شدن نیز سراغ دارو نرود، بلکه تلاش کند تا با تغییر و اصلاح غذای خود بر آن بیماری غلبه کند، ازاین‌رو

امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: غذای تو باید داروی تو باشد

وهمچنین

قَالَ أَبُو الْحَسَنِ عَلَیْهِ السَّلَامُ: لَیْسَ‏ مِنْ دَوَاءٍ إِلَّا وَ یُهَیِّجُ‏ دَاءً،
امام کاظم علیه‌السلام می‌فرمایند: هیچ داروئی نیست مگر اینکه بیماری را تحریک می‌کند (هرچند بیماری موردنظر را درمان کند)


بنابراین باید توجه داشت که بدون اصلاح غذا یا درمان حاصل نمی‌شود بااینکه همراه با عوارض خواهد بود. در طب اسلامی راجع به تغذیه صحیح، شواهد بسیار و منطق قوی وجود دارد ولی امروزه کمتر به آن پرداخته می‌شود. یکی از دلایل این غفلت را می‌توان پیشرفت علم شیمی دانست. به این صورت که بعد از قرن هفدهم که علم شیمی پیشرفت‌هایی کرد، دانشمندان این علم خود را از حکما بسیار جلوتر دانستند و بد از کشف مولکول‌های مختلف مثل چربی‌ها، قندها، پروتئین‌ها و همچنین توان تجزیه غذاها به این نتیجه رسیدند که همه مواد غذایی موجود از همان 3 یا 4 ماده اصلی تشکیل‌شده‌اند که همراه با آب و املاح مختلف، ساختار کلی غذا را تشکیل می‌دهند. اما از این نکته غافل بودند که یک غذا صرفاً همان ساختار شیمیایی ساده و یا حتّی پیچیده نیست که بتوان آن را با ترکیب عناصرش در آزمایشگاه ساخت بلکه هر غذایی دارای باطنی بس شگرف و ناپیدا و حتی ظاهری فراتر ازآنچه دیده می‌شود است. چه‌بسا برخی مواد غذایی در محیط آزمایشگاهی حداقل کالری و سایر عناصر را دارد ولی در بدن نتایج فوق‌العاده درخشانی دارند و بالعکس، مواد غذایی پرکالری در بدن ضعف و بی‌حالی ایجاد کند و یا چه‌بسا ممکن است مواد کلسیم‌داری پوکی استخوان بیاورد و مواد به‌ظاهر بدون کلسیم می‌تواند در درمان پوکی استخوان مفید باشد و مثال‌های فراوان دیگر. پس در نظر گرفتن محیط بدون شعور آزمایشگاهی برای بررسی نتایج مواد غذایی در بدن به نظر صحیح نمی‌آید بلکه نتایج غذا در بدن می‌تواند با نتایج آزمایشگاهی بسیار متفاوت و حتی متضاد باشد
بر این اساس در طب اسلامی مبنا چنین است که به‌جای دیدن مرض، به مریض و کلیت و جود او توجه می‌شود چون‌که توجه کردن به مرض بدون توجه به مریض نمی‌تواند درمان کامل را به دنبال داشته باشد چون مرض و بیماری جزئی از عضو و عضو جزئی از بدن و بدن نیز جزئی از کل وجود انسان است که غیر از کالبد جسمانی دارای روح و روان نیز می‌باشد که هم بر جسم اثر می‌گذارد وهم از آن متأثر می‌گردد.
به همین خاطر کل‌نگری اساس کار در طب اسلامی است هرچند که از عضو و جزء نیز غافل نمی‌شود.

--------------------------------------------------------------
نویسنده: م.اکبری
منابع کمکی:
اصول کافی
کتاب ارمغان تندرستی –مهندس جمشید خدادادی
کتاب چگونه غذای ما دوای ما باشد

93/9/20::: 6:16 ص
نظر()