بسم الله و گوارش غذا
طب اسلامی با توجه به مبانی قوی خود، قائل به وجود روح برای انسان میباشد و همچنین رابطه روح و جسم انسانی را بسیار تنگاتنگ میداند، به صورتی که نمیتوان این دو را از هم تفکیک کرد یا نادیده گرفت. به همین خاطر توجه به روح و درمان مشکلات آن در طب اسلامی از اولویت ویژهای برخوردار است. جسم بدون روح هیچ نیرو و قوامی ندارد و مرگ انسانی هم زمانی اتفاق می افتد که روح او از کالبد جسمانی وی رخت بربندد. در زمانی هم که جسم زنده است به خاطر وجود روح است، این ارتباط نشان از تاثیر و تاثر روح و جسم از همدیگر می باشد به طوری که اگر مشکلی در جسم پیش آید در روح نیز تاثیر گذار است. مثلا بیماری در جسم باعث می شود روح نیز نتواند راه کمال را به خوبی طی کند، چون طبق گفته ی بزرگان اخلاق جسم مرکب روح است و اگر مرکب مشکلی پیدا کند راکبِ خود را در میانه راه خواهد گذاشت. با توجه به مطالبی که گفته شد و عنایت به اینکه تمام موجودات از شعور برخوردارند، در نتیجه هر عملی از جمله غذا خوردن که همراه با معنویت و ذکر الهی باشد باعث سلامت تن و روح می شود، چون ذکر الهی روح را تقویت می کند و روح نیز با نیروی خود باعث قوت جسم و جبران کاستی های آن می شود (ذکر الهی مستقیما بر خود جسم و غذا نیز تاثیر دارد، چون اینها نیز دارای شعورند)
در نتیجه بسم الله گفتن در اول غذا و حتی هر لقمه، تاثیر فوق العاده ای را بر روح، جسم و خود غذا داردو موجب می شود که علاوه بر اینکه ناملایمتی از غذای خورده شده پیش نیاید، تن و جسم را نیز برای هضم و گوارش درست و کامل، آماده می کند. این مطلب را می توان از فرموده ی امیر المومنین علی علیه السلام فهمید که در روایت امده
أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام قَالَ: ضَمِنْتُ لِمَنْ سَمَّى اللَّهَ تَعَالَى عَلَى طَعَامٍ أَنْ لَا یَشْتَکِیَ مِنْهُ فَقَالَ ابْنُ الْکَوَّاءِ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَقَدْ أَکَلْتُ الْبَارِحَةَ طَعَاماً فَسَمَّیْتُ عَلَیْهِ فَآذَانِی فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام أَکَلْتَ أَلْوَاناً فَسَمَّیْتَ عَلَى بَعْضِهَا وَ لَمْ تُسَمِّ عَلَى کُلِّ لَوْنٍ یَا لُکَعُ
حضرت علی علیهالسلام: ضمانت میکنم برای کسی که بسمالله برای غذا بگوید اینکه شکایتی از آن طعام نداشته باشد
ابن کواء گفت: ای امیرالمؤمنین شب گذشته غذایی خوردم و بسمالله بر آن گفتم ولی مرا آزار داد
امام علی علیهالسلام فرمودند: چند نوع غذا در کنار هم خوردهای وبر بعضی از آنها بسمالله گفتی وبر همه بسمالله نگفتهای، ای ناکس
با توجه به روایت نقلشده بااینکه ابی الکواء یکی از مغرضان نسبت به حضرت علی علیهالسلام بوده و انتظار میرفت که اگر بسمالله تأثیری هم داشته باشد در آبی الکواء تأثیرگذار نباشد ولی میبینیم شخصی غیر معتقد به اثر بسمالله نیز اگر طبق فرمودهی امام عمل کند به او ضرری نخواهد رساند یعنی اثر بسمالله در اول غذا را امام قید نکردهاند به اینک فرد گوینده حتماً مؤمن باشد بلکه هر کس که در اول هر غذایی ذکر نام الهی از این اثر برخوردار خواهد شد چه آگاهانه چه غیرآگاهانه، مؤمن و غیر مؤمن به اثر ان این روایت زیبا و پرمعنا نشاندهندهی اثر فوقالعادهی معنویت در صحت جسم را نشان میدهد که اگر فردی طبق الگوهای اسلامی آنها را رعایت کند دچار ضرر و ناملایمتی نخواهد شد
-----------------------------------
نویسنده: م. اکبری
منبع کمکی:
الخصال
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درمان با آب نیسان
درمان با آب آسمان
داروی امام کاظم (ع)
طب سنتی حریف کرونا میشود؟/ توصیههای این پزشک را آویزه گوشتان کنی
رفع مشکلات روحی ، جسمی و روانی ناشی از سودازایی در بدن
تاثیر حجامت بر سیستم ایمنی
جایگاه داروها در طب اسلامی
مزاج رفتارها و پندارها
کلید طلایی درمان 20 بیماری شایع در طب سنتی
خواص معجزهآسای پودر سنجد در درمان پوکی استخوان و ترمیم مفاصل
[عناوین آرشیوشده]