سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نادانى بود به دنیا آرمیدن و ناپایدارى آن را دیدن و کوتاهى در کار نیک با یقین به پاداش آن زیان است ، و اطمینان به هر کس پیش از آزمودن او ، کار مردم ناتوان . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 93 آذر 23 , ساعت 6:23 صبح

انواع غذاها: بلعیدنی و نوشیدنی

در طب اسلامی و سنتی 8 نوع غذا وجود دارد که در شکل‌گیری مزاج انسان نقش ویژه‌ای دارند ما در هر پستی سعی می‌کنیم پیرامون هر یک از انواع غذاها مطالبی را بیان کنیم.

مورد اول غذاهای بلعیدنی و نوشیدنی است این نوع غذا تنها غذایی است که طب جدید نیز آن را قبول دارد.

این نوع غذاها از راه دهان وارد بدن می‌شوند و با طی مراحل هضم و جذب جزء بدن می‌گردند و بدن سعی می‌کند که مواد مفید آن‌ها را که نیاز دارد جذب کرده و بقیه را دفع کند ولی اگر موادی استفاده شوند که برای بدن مفید نیستند بدن نیز به خاطر رفع احتیاجات خود مواد مضر را جذب خواهد کرد و آن‌ها به‌تدریج با ایجاد اختلال در بدن، فرد را دچار بیماری خواهند کرد.

بنابراین در طب اسلامی توجه زیادی به این نوع غذاها شده است و ایات و روایات فراوانی در این باب واردشده است که همه‌ی جوانب را برای زندگی سالم موردتوجه قرار داده وبیان کرده‌اند.

در طب اسلامی برای خوردن و آشامیدن آداب و قوانین ساده و پرارزشی بیان‌شده است که در صورت رعایت آن‌ها فرد می‌تواند سلامتی خود را حفظ نماید.

اسلام با توجه به بینشی که به انسان دارد همه‌ی حرکات و سکنات آدمی را دارای اثر می‌داند و برای تک‌تک لحظات انسانی ارزش قائل است بنابراین برنامه‌ی ویژه‌ای برای آن دارد تا بتواند از آن‌ها به‌درستی استفاده کند و به سعادت برسد ازاین‌رو برای خوردن و آشامیدن که جز لاینفک زندگی آدمی می‌باشند برنامه‌ی ویژه‌ای دارد ازجمله اینکه

 به نوع غذاهایی که خورده میشود اشاره‌کرده است

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ‏ ما رَزَقْناکُمْ- بقره /172 

ای کسانی که ایمان آورده‌اید از نعمت‌های پاکیزه‌ای که روزی شما کرده‌ایم بخورید

و همچنین نحوه‌ی کسب آن‌ها

وَ کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالاً طَیِّبا – مومنون /88

از نعمت‌های حلال و پاکیزه‏اى که خداوند به شما روزى داده است بخورید

و به کمیت غذاها

 کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا –اعراف/31

بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید

آداب قبل و بعد خوردن و آشامیدن مانند:

رُوِیَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام : إذا مددت یدک إلى الأکل‏ فقل بسم الله‏ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین‏

هرگاه دستت را به غذا بردی برای خوردن پس بگو بسم‌الله و الحمدلله رب‌العالمین

زمان خوردن

امام علی علیه‌السلام :جز به‌وقت گرسنگی غذا نخور

و بسیاری از آداب دیگر که ریزبه‌ریز آن‌ها را بیان کرده است که با توجه به آن‌ها می‌توان فهمید رعایت این موارد چه کمک بزرگی می‌تواند به فرد بکند.

در طب اسلامی امساک در خوردن و آشامیدن تا حد توان، ممدوح است، و پرهیز را سرآمد سلامتی‌ها و در بیماری‌ها سرآمد درمان معرفی کرده است.

خوردن و آشامیدن اگر کنترل نشود می‌تواند بیماری‌های می‌تواند بیماری‌های مختلفی را به وجود آورد. انسان با توجه به قوه‌ی عاقله‌ی خود سعی می‌کند آنچه را که برای وی مفید است برای خوردن و آشامیدن انتخاب کند ولی چون علاوه بر عقل قوه‌ی شهوانیه نیز در انسان وجود دارد به همین خاطر در بسیاری از موارد انسان به غذاهایی اهمیت می‌دهد که برای او لذیذتر هستند نه غذاهایی که برای او منفعت دارند، البته عدم شناخت مضرات و فواید مواد غذایی نیز منجر به استفاده از غذاهای مضر یا استفاده‌ی نادرست از غذاهای مفید میشود به همین دلیل طب اسلامی سعی دارد تا دستورات خود شیوه‌ی در ستِ استفاده از مواد موجود در طبیعت را به انسان آموزش دهد تا سلامتی که مهم‌ترین مقوله‌ها در زندگی می‌باشد حفظ گردد.

------------------------------------

نویسنده: م.اکبری

منابع کمکی:

قرآن کریم

غررالحکم

مفتاح الفلاح

چگونه غذای ما دوای ما باشد

مقالات طب سنتی و اسلامی –گروهی بیداری اندیشه



لیست کل یادداشت های این وبلاگ