سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون طلیعه نعمتها به شما رسید ، با ناسپاسى دنباله آن را مبرید . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 93 آذر 26 , ساعت 8:25 صبح

انواع غذاها:  غذای شنیداری


نوع دوم غذا: مجموعه آنچه را که می‌شنویم، غذاهای شنیداری را تشکیل می‌دهند. این نوع غذا از طریق گوش انسان دریافت شده و در روح فرد ماندگار می‌شود. میزان اثری که این نوع غذا می‌گذارد، از غذاهای بلعیدنی سریع‌تر و بیشتر و ماندگارتر است، چون زمانی که غذایی خورده می‌شود مدت‌زمانی نیاز است تا اینکه هضم شده و سپس جذب بدن شود و درنهایت نیز پس از گذشت مدتی اثر آن از بدن خارج‌شده و مواد دیگری جایگزین آن می‌گردد. ولی آنچه را که می‌شنویم بدون اینکه نیازی به گذشت زمان داشته باشد، سریعاً اثر خود را می‌گذارد.

گاهی سخن شنیده‌شده به‌قدری اثرگذار است که تا سال‌ها و یا تا آخر عمر در یاد انسان باقی می‌ماند و به همین خاطر گویند که زخم بدن خوب می‌شود ولی زخم‌زبان نه!

تمامی حروف، لحن، کلام موسیقی و صداها و در کل هر آنچه شنیده می‌شود، دارای اثر و مزاج مخصوصی است که در اغلب اوقات غافل از آن هستیم، گاه یک‌ کلام ناصواب شنیدن علاوه بر اینکه می‌تواند بر جسم اثر بگذارد، فرد را نیز اهل دوزخ می‌کند، مانند شنیدن غیبت یا تهمت و بعضی کلام‌ها برعکس‌اند، یعنی علاوه بر تأثیر مثبت بر روی جسم، فرد را اهل بهشت می‌کنند، مانند شنیدن قرآن و کلام معصومین.

تکرار برخی کلمات منفی می‌تواند فرد را تا حد بیماری و مرگ برساند (مانند داستان معلم و شاگردانش) وی تواند به وی انرژی مضاعف بدهد پس باید توجه کرد که در چه محیط‌هایی قرا می‌گیریم و از چه غذاهای شنیداری استفاده می‌کنیم.

از اینکه صداها یک نوع غذا هستند می‌توان نتیجه گرفت که هر غذائی را نباید مورد استفاده قرارداد پس باید برسی کنیم که چه صداهایی برای بدن مفیدند و چه صداهایی مضر هستند. به همین خاطر برای صداها نیز نوعی مزاج قائل می‌شویم و آن‌ها را دسته‌بندی می‌کنیم به این صورت که :

کلام الهی (قرآن)، کلام معصومین و ادعیه دارای مزاج گرم هستند و نشاط به جسم و روح می‌دهند وبیماری را از بدن خارج می‌کنند.

عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام قَالَ: ثَلَاثٌ یَذْهَبْنَ بِالْبَلْغَمِ‏ وَ یَزِدْنَ فِی الْحِفْظِ السِّوَاکُ وَ الصَّوْمُ وَ قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ‏. 

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند : سه چیز بلغم را از بین می‌برد و حافظه را تقویت می‌کند مسواک زدن و روزه گرفتن و قرائت قرآن

صداهای موجود در طبیعت، شامل صدای آب، آبشار، پرندگان و حیوانات دارای مزاج گرم هستند و انسان با شنیدن آن‌ها احساس لذت می‌کند .

کلیه‌ی صداهای مصنوعی اعم از ماشین و موتور، کارخانه‌ها و... مزاج سرد دارند و فرد را به سمت ناراحتی‌های عصبی و روانی و مشکلات جسمی سوق می‌دهند که ارتباط دائم با این صداها وعدم برنامه‌ریزی مناسب جهت تخلیه و تزکیه‌ی روحی و روانی می‌تواند آسیب‌ها وبیماری های بزرگی را برای انسان پیش آورد.

موسیقی‌های تن و ناموزون و نامتناسب باروحیه‌ی انسانی مانند موسیقی‌های غربی و... دارای مزاج گرم اول و سرد آخر می‌باشند به این صورت که ابتدا در فرد شور و هیجان ایجاد می‌کنند و درنهایت فرد را به پوچی می‌رسانند ( کلامی که همراه موسیقی است نیز مزاج جداگانه‌ای دارد، ممکن است موسیقی، موسیقی‌ای سالم باشد ولی کلام آن موجب سردی و ناامیدی و... شود و یا برعکس)

کلام محبت‌آمیز گرم است و برخلاف آن کلام‌های شامل گناه سرد هستند.

 البته این‌ها اثرات دنیایی بود که گفته شد اثرات اخروی آن‌ها بحث دیگری می‌طلبد.

گرم بودن یعنی زندگی و نشاط و سردی یعنی بیماری و رفتن به سمت مرگ.

امام رضا علیه االسلام: الْحَرُّ أَنْفَعُ مِنَ الْبَرْدِ لِأَنَّ الْحَرَّ مِنْ حَرِّ الْحَیَاةِ وَ الْبَرْدَ مِنْ بَرْدِ الْمَوْت‏

گرمی از سردی سودمندتر است زیرا منشأ گرمی از گرمی حیات است ومنشا سردی از سردی مرگ

 

----------------------------------------------------------------

نویسنده :م.اکبری

منابع کمکی:

مکارم الاخلاق

مناقب ابن شهرآشوب

کتاب چگونه غذای ما دوای ما باشد

سلسله دروس موسسه تحقیقات حجامت ایران

جزوات طب اسلامی –گروه بیداری اندیشه



لیست کل یادداشت های این وبلاگ