سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و ابن جریر طبرى در تاریخ خود از عبد الرحمن پسر ابى لیلى فقیه روایت کرده است ، و عبد الرحمن از آنان بود که با پسر اشعث براى جنگ با حجاج برون شد . عبد الرحمن در جمله سخنان خود در برانگیختن مردم به جهاد گفت : روزى که با مردم شام دیدار کردیم ، شنیدم على ( ع ) مى‏فرمود : ] اى مؤمنان آن که بیند ستمى مى‏رانند یا مردم را به منکرى مى‏خوانند و او به دل خود آن را نپسندد ، سالم مانده و گناه نورزیده ، و آن که آن را به زبان انکار کرد ، مزد یافت و از آن که به دل انکار کرد برتر است ، و آن که با شمشیر به انکار برخاست تا کلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد ، او کسى است که راه رستگارى را یافت و بر آن ایستاد ، و نور یقین در دلش تافت . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 93 دی 2 , ساعت 10:26 عصر

غذای پنداری

غذای پنداری فکر وتفکر

نوع سوم غذا: غذای پنداری مجموعه افکار و نیت‌های انسانی است که عقاید فرد را تشکیل می‌دهند و اعمال و کارهای انسانی در اکثر اوقات بر اساس همان عقایدی است که دارد. یعنی همین افکار و نیت‌ها است که روش زندگی فرد را در خانواده و اجتماع مشخص می‌کند. اگر خود نیت و افکار احیاناً منشأ حرکت و عمل نشود،

 بازهم تأثیر زیادی در زندگی فرد دارد. بسیاری از بیماری‌های جسمی ناشی از اولاً تفکرات نادرستی است که فرد درون خود انباشته است و در صورت اصلاح نکردن آن‌ها امکان رفع آن بیماری وجود ندارد و بیماری‌های روحی مانند حسادت و کینه و... که بیماری‌های جسمی فراوانی را نیز برای فرد پدید می‌آوردند.

دوما تفکرات غلط اعتقادی که فرد را تا پای انتحار (خودکشی) پیش می‌برد نمونه‌ی بارز آن در این دوران همان تکفیری‌های داعشی و منافقین می‌باشند از طرف دیگر همین تفکراتت می‌تواند زندگی فرد را اصلاح کند و شادابی و نشاط دائمی را پدید آورد. مهم‌ترین تفکراتی که فرد به آن مأمور شده و حتی باید پایه‌های تفکر درست در آن زمینه را نیز تحصیل کند تفکر در عالم خلقت و اوصاف خداوند می‌باشد و همه‌ی اعتقادات دینی.

فردی که دارای تفکرات مثبت هست حتی درصورتی‌که به صعب‌العلاج‌ترین بیماری‌ها مبتلا شود امید درمان در او بسیار بالاتر است از کسی که ناامید شده ونمیخواهد تفکرات منفی خود را کنار بگذارد. با تفکر درست فرد بیمار اگر درمان هم نشود باز دوران بیماری را با احساس رضایت و آرامش طی می‌کند ولی فرد با تفکرات منفی در همان لحظات بیماری علاوه بر رنج کشیدن از بیماری، ناراحتی‌های روحی و جسمی بیشتری هم به خود و هم اطرافیانش وارد می‌کند.

نیت و تفکر همان چیزی است که انسان باید همیشه در حال اصلاح و ارتقا آن باشد چون سعادت اخروی فرد به این‌ها بستگی دارد.

 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله ‏ نِیَّةُ الْمَرْءِ خَیْرٌ مِنْ عَمَلِهِ وَ نِیَّةُ الْفَاجِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَ کُلُّ عَامِلٍ یَعْمَلُ بِنِیَّتِه‏

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله: نیت جوانمرد (مؤمن) بهتر از عمل اوست و نیت فاجر (گناهکار) بدتر از عمل اوست و هر عاملی بر طبق نیت خود عمل می‌کند.

 

باور تفکر مثبت در طب اسلامی با مزاج گرم و باورهای منفی با مزاج سرد معرفی می‌شوند (همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد سردی منشأ بسیاری از بیماری‌ها می‌باشد)

 به عنوان مثال از جمله نمونه‌های بارز مشکل در تفکر سوءظن است که همه چیز را اگر هم واقعاً خوب باشند برای فرد تلخ و بد می‌کند چه برسد به آن چیزهایی که دارای نوعی بدی باشند که آن‌ها را برای خود چندین برابر بزرگ می‌کند به نظر می‌رسد که سوء ظن جزو بزرگ‌ترین گناهان پنداری است که فرد در طول زندگی مرتکب آن میشود چون جز در موارد بسیار معدودی هیچ فایده‌ای برای وی ندارد بلکه باعث جدا شدن او از واقعیت زندگی و همچنین قطع ارتباط با اجتماع نیز می‌گردد.

امام علی علیه‌السلام: اگر چنانچه سوء ظن‏ بر تو غلبه کرد، با هیچ دوستى نمی‌توانی زندگى کنى و باب ارتباط با خلق خدا را روى خود خواهى بست.

 

 --------------------------------------------

نویسنده: م.اکبری

منابع کمکی:

المحاسن

کتاب المواعظ

سلسله دوروس موسسه تحقیقات حجامت ایران



لیست کل یادداشت های این وبلاگ