سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ثمره حکمت، رستگاری است . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 93 دی 4 , ساعت 11:13 عصر

غذای جذبی

نوع پنجم غذا

پوست بدن انسان دارای منافذ ریزی است که یکی از کارهای آن، جذب اکسیژن و همچنین مواد نفوذپذیر می‌باشد.

پوست بدن انسان یکی از بخش‌های مهم بدن محسوب میگردد که وظایف زیادی را در بدن ایفا می‌کند.

بدن انسان برخی نیازهای خود را برای سلامت و شادابی از طریق پوست تأمین می‌کند. در مورد جذب اکسیژن باید گفت که اگر پوست کل بدن به خوبی شستشو داده نشود منافذ آن بسته می‌ماند و به دلیل کمبود جذب اکسیژن فرد احساس خمودگی وبی حالی می‌کند که برای رفع این مشکل باید نکاتی که برای استحمام گفته‌شده، رعایت شود.

مسئله‌ی مهمی که در طب اسلامی  به آن پرداخته‌شده، این است که به مداوای برخی بیماری‌ها و مشکلات از طریق پوست می‌پردازد، چون در برخی موارد که فرد دچار دردهای موضعی می‌باشد درمان از طریق دارو و خوراک مقداری به طول می‌انجامد ولی از طریق پوست درمان آن سریع‌تر اتفاق می‌افتد (جذب آن سریع‌تر و راحت‌تر از غذای خوردنی – غذای جذبی روی موضع خاص اثر دارد ولی غذای خوردنی روی سایر اندام‌ها هم تأثیر دارد)

روغن‌مالی بدن که در روایات ائمه علیهم‌السلام هم به آن اشاره‌شده یکی از روش‌های درمانی محسوب می‌گردد که آن‌هم از طریق پوست انجام می‌گیرد.

پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله: اى على! بر بدن خود روغن‏ زیتون بمال، که  ابلیس تا چهل شب به کسى که با زیتون روغن مالى‏ کرده نزدیک نشود.

به عنوان مثال اگر فردی دچار نزله‌هایی (خلط پشت حلق) شود که از سر او می‌ریزد بهترین کار و درمان، روغن‌مالی ملاج سر با روغن کنجد می‌باشد درحالی که سایر درمان‌ها و قرص‌های شیمیایی نمی‌تواند مانند این روش مؤثر عمل کند یا درمواردی که فرد دچار رماتیسم شده نیز از روغن‌مالی استفاده میشود و حتی توصیه شده که در حال سلامتی هم از روغن‌مالی استفاده گردد که برای سلامت نگه داشتن بدن و شادابی آن فوق‌العاده مؤثر است روغن‌مالی بدن بحث مفصلی را می‌طلبد ولی باید گفت که از مفیدترین و عمومی‌ترین غذاهای جذبی همین روغن‌ها هستند که انواعی دارند مانند روغن بنفشه که معتدل بوده و با همه‌ی مزاج‌ها سازگاری دارد و روغن هایی مانند روغن زیتون، روغن سیاه‌دانه، روغن زنجبیل و روغن اسفند که گرم هستند و روغن‌های فراوانی که کاربردهای متفاوتی دارند.

غذای جذبی که پوست بدن دریافت مکند باید مورد توجه قرار گیرد. امروزه استفاده از هر نوع مواد آرایشی رواج دارد، باید توجه کرد که مقداری از آن از طریق پوست حتماً جذب بدن میشود (که برخی از شیوع سرطان‌ها نیز مربوط به استفاده از این مواد آرایشی است)

یا پادرد های مربوط به افرادی که زیاد با آب سروکار دارند که این نشان از جذب سردی و رطوبت آب از طریق پوست بدن است که بیماری موضعی پدید می‌آورد و توجه به لباس‌هایی که فرد با آن تماس دارد، از پوشیدنی‌ها گرفته تا فرش و رختخواب که تأثیر مستقیم بر بدن دارد، مثلاً خوشخواب‌های امروزی که از الیاف مصنوعی‌اند و سرما و رطوبت را به خود جذب کرده و به بدن منتقل می‌کنند و همچنین فرش‌های ماشینی، و درنتیجه باعث چاقی اندام تهتانی و پادرد و ... میشود.

این‌ها نمونه‌هایی از موارد بسیاری است که پوست بدن انسان با آن مداوم در ارتباط است که عدم رعایت نکات مربوطه موجب ایجاد بیماری خواهد شد.

-------------------------

 نویسنده: م.اکبری

منابع کمکی:

تحف العقول

سلسله دوروس موسسه حجامت

 

مقالات طب اسلامی گروه بیداری اندیشه



لیست کل یادداشت های این وبلاگ