سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسى را که چهار چیز دادند از چهار چیز محروم نباشد : آن را که دعا دادند از پذیرفته‏شدن محروم نماند ، و آن را که توبه روزى کردند ، از قبول گردیدن ، و آن را که آمرزش خواستن نصیب شد ، از بخشوده گردیدن ، و آن را که سپاس عطا شد از فزوده گشتن . و گواه این جمله کتاب خداست که در باره دعاست « مرا بخوانید تا بپذیرم . » و در آمرزش خواستن گفته است : « آن که کارى زشت کند یا بر خود ستم کند سپس از خدا آمرزش خواهد ، خدا را بخشنده و مهربان مى‏یابد . » و در باره سپاس گفته است : « اگر سپاس گفتید براى شما مى‏افزاییم . » و در توبت گفته است : « بازگشت به خدا براى کسانى است که از نادانى کار زشت مى‏کنند ، سپس زود باز مى‏گردند ، خدا بر اینان مى‏بخشاید و خدا دانا و حکیم است . » [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 93 دی 29 , ساعت 9:59 صبح

النبی صلی الله علیه وآله وسلم تداووا! فإنّ اللَّه عز و جل لم ینزل داء، إلّا و أنزل‏ له شفاء.

درمان کنید! که خداى بزرگ دردى نمیفرستد مگر اینکه براى آن شفا میفرستد.

 

نزول بیماری و دارو

نزول در لغت به معنای آمدن چیزی از مراتب بالا به پائین  می‌باشد حال در این قسمت می‌خواهیم بررسی نماییم که نزول بیماری و دارو به چه معنایی می‌تواند باشد چون‌که هر دوی بیماری و دارو آن چنانکه ما می‌بینیم روی زمین قرار دارند.

احتمالاتی که در معنای نزول در این روایت مطرح شده :

1 – مراد نازل کردن علم به دارو وبیماری می‌باشد  (منشأ اصل طب وحی آسمانی است)

2- منشأ داروها آب و آسمان است به این صورت که مواد داروئی خواص و رویش و پدید آمدن خود را از طریق آب‌های نازل‌شده از آسمان به دست می‌آورند و میکروب‌ها که جزو عوامل بیماری هستند در آسمان و هوا معلق هستند  و به مواد و بدن انسان منتقل می‌شوند و موجب بیماری می‌گردند.

3 – درمان حقیقی چیزی است که از آسمان نازل میشود  و دارو  وسیله است بیماری هم همچنین.  

4- نزول به معنای وضع و قرار دادن است یعنی خداوند بیماری و درمان را در دنیا قرار داده و مقصود نزول مکانی نیست.

البته می‌توان از همه‌ی احتمالات به یک جمع‌بندی جامع رسید ولی به نظر نگارنده  احتمال سوم بیشتر به مراد روایت نزدیک است  هر جند که سایر احتمالات نیز درست می‌باشند.

--------------------------------------

منابع کمکی:

الحیاة

دروس آیت الله تبریزیان (پدر طب اسلامی)

 

 

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ