سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و شنید مردى دنیا را نکوهش مى‏کند فرمود : ] اى نکوهنده جهان ، فریفته به نیرنگ آن ، به ژاژهایش دلباخته و به نکوهشش پرداخته . فریفته دنیایى و سرزنشش مى‏نمایى ؟ تو بر دنیا دعوى گناه دارى ، یا دنیا باید بر تو دعوى کند که گنهکارى ؟ دنیا کى سرگشته‏ات ساخت و چسان به دام فریبت انداخت ؟ با خفتنگاههاى پدرانت که پوسیدند ؟ یا با خوابگاههاى مادرانت که در خاک آرمیدند ؟ چند کس را با پنجه‏هایت تیمار داشتى ؟ و چند بیمار را با دستهایت در بستر گذاشتى ؟ بهبود آنان را خواهان بودى ، و دردشان را به پزشکان مى‏نمودى . بامدادان ، که دارویت آنان را بهبودى نداد ، و گریه‏ات آنان را سودى . بیمت آنان را فایدتى نبخشید ، و آنچه خواهانش بودى به تو نرسید ، و نه به نیرویت بیمارى از آنان دور گردید . دنیا از او برایت نمونه‏اى پرداخت ، و از هلاکتجاى وى نمودارى ساخت . دنیا خانه راستى است براى کسى که آن را راستگو انگاشت ، و خانه تندرستى است آن را که شناختش و باور داشت ، و خانه بى نیازى است براى کسى که از آن توشه اندوخت ، و خانه پند است براى آن که از آن پند آموخت . مسجد محبان خداست ، و نمازگاه فرشتگان او ، و فرود آمد نگاه وحى خدا و تجارتجاى دوستان او . در آن آمرزش خدا را به دست آوردند و در آنجا بهشت را سود بردند . چه کسى دنیا را نکوهد حالى که بانگ برداشته است که جدا شدنى است ، و فریاد کرده است که ناماندنى است ، گفته است که خود خواهد مرد و از مردمش کسى جان به درنخواهد برد . با محنت خود از محنت براى آنان نمونه ساخت ، و با شادمانى‏اش آنان را به شوق شادمانى انداخت . شامگاه به سلامت گذشت و بامداد با مصیبتى جانگداز برگشت ، تا مشتاق گرداند و بترساند ، و بیم دهد و بپرهیزاند . پس مردمى در بامداد پشیمانى بد گوى او بودند و مردمى روز رستاخیز او را ستودند . دنیا به یادشان آورد ، و یادآور شدند . با آنان سخن گفت و گفته او را راست داشتند . و پندشان داد ، و از پند او بهره برداشتند . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 98 اسفند 20 , ساعت 11:0 صبح

 بحث درمان با آب آسمان

 

اسلام روش های خاص خود را درباره مسئله آب درمانی دارد. علاوه بر اصل آب درمانی که معلوم شد منشا آن اسلام است، اسلام روش های دیگری در آب درمانی دارد که در هیچ طب دیگری سابقه ندارد. یکی درمان با آب آسمان است. خداوند درباره آب آسمان می‌فرماید:

?وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَکا? یعنی و از آسمان آب مبارکی نازل کردیم.

قرآن مبالغه نمی‌کند. زمانیکه چیزی را به عنوان مبارک معرفی می‌کند واقعا اثر خوبی دارد. اثراتی مانند زیاد کردن و رشد و نمو و سلامتی.

از این آیه استفاده می‌شود که آب باران با آب های دیگر تفاوت دارد و آب باران است که مبارک است.

در آیه ای دیگر می‌فرماید:

? وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ ?

یعنی برای شما از آسمان آبی نازل کردیم تا با آن شما را تطهیر کند و از شما آسیب شیطان را می‌برد

در روایت آمده است:

اشْرَبُوا مَاءَ السَّمَاءِ فَإِنَّهُ یُطَهِّرُ الْبَدَنَ وَ یَدْفَعُ الْأَسْقَامَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ‌ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ‌ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلى‌ قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ

یعنی آب آسمان بنوشید زیرا بدن را پاک سازی می‌کند و بیماری ها را دفع می‌کند.

معلوم است که مراد از بدن، باطن بدن است. زیرا می‌فرماید بنوشید. درون بدن از آلایندگی ها و از نجاسات و از چیزهایی که به بدن آسیب می‌رساند پاک می‌شود.

روایت تصریح به درمان و پیشگیری تصریح دارد.

در روایت دیگر پیامبر(ص) می‌فرماید:

عَلَّمَنِی‌ جَبْرَئِیلُ‌ دَوَاءً لَا أَحْتَاجُ مَعَهُ إِلَى دَوَاءٍ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا ذَلِکَ الدَّوَاءُ قَالَ یُؤْخَذُ مَاءُ الْمَطَرِ قَبْلَ أَنْ یَنْزِلَ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَجْعَلُ فِی إِنَاءٍ نَظِیفٍ وَ یَقْرَأُ عَلَیْهِ الْحَمْدَ إِلَى آخِرِهَا سَبْعِینَ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْمُعَوِّذَتَیْنِ سَبْعِینَ مَرَّةً ثُمَّ یَشْرَبُ مِنْهُ قَدَحاً بِالْغَدَاةِ وَ قَدَحاً بِالْعَشِیِّ فَوَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ لَیَنْزِعَنَّ اللَّهُ بِذَلِکَ الدَّاءَ مِنْ بَدَنِهِ وَ عِظَامِهِ وَ مِخَخَتِهِ وَ عُرُوقِهِ

یعنی جبرئیل دوائی به من آموخت که با آن به داروی دیگری احتیاج ندارم عرض شد آن دارو چیست؟ فرمود آب باران را قبل از اینکه به زمین برسد بگیرید سپس در ظرف تمییز قرار داده می‌شود و بر آن حمد هفتاد مرتبه و توحید و معوذتین هفتاد مرتبه خوانده می‌شود و از آن یک لیوان در صبح و یک لیوان در شب بنوشد. قسم به کسی که من را به حق مبعوث کرد، خداوند بیماری را به وسیله این دارو از بدن و استخوان ها و مغز و رگ ها خارج می‌کند.

این روایت صراحت دارد به اینکه آب آسمان دارو است. مطلق آب باران چنین خصوصیتی دارد و اختصاص به آب نیسان ندارد.

خصوصیت طب اسلامی این است که منشا آن ائمه و پیامبر است. پیامبری که درباره او چنین آمده است:

?وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‌ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى‌? چیزی از خود نمی‌گوید و همه آنچه می‌گوید وحی است.

آب باران عوامل بیماری و خود بیماری را از بدن خارج می‌کند. عمل پاکسازی را انجام می‌دهد. یکی از خطوط کلی درمان که در ابتدای کتاب بحث کردیم پاکسازی بدن است. یکی از عوامل پاکسازی بدن آب باران است.

خوب است این دارو در صبح و شب به مدت چهار روز مصرف شود.

باید در نظر گرفته شود که آب باران نباید کثیف باشد یعنی مثلا به همراه دوده نباشد. چون فرموده آب باران و نفرموده آب دود آلود. روایات می‌فرماید آب باران خوب است چون صاف و گوارا و شفاف و شیرین است.

خصوصیت آب باران این است که «نیتروژینه» است. نیتروژن در طبقات بالای آسمان قرار دارد و این نیتروژن در قطره های باران حل می‌شود. و آب باران پر از نیتروژن و ازد است و نیتروژن برای رشد بدن انسان و گیاهان بسیار موثر است. ترکیب اصلی سلول علاوه اکسیژن و هیدروژن نیازمند نیتروژن هم هست. نیتروژن از ترکیبات اصلی پروتئین است. پس آب باران کمبود نیتروژن را جبران می‌کند بنابراین آب باران امتیازی نسبت به دیگر آب ها دارد.

رطوبت منشا بیماری است اما اگر شخص صفراوی است و بدن او خشک است آب درمانی برای او حیاتی است.

ما وجود بیمارستان را رد می‌کنیم اما اگر بخواهیم بیمارستان اسلامی تاسیس کنیم آب بیماران باید آب باران باشد.

روایت دیگری را راوندی از پیامبر(ص) نقل می‌کند:

أَ لَا أُعَلِّمُکُمْ بِدَوَاءٍ عَلَّمَنِی جَبْرَئِیلُ ع مَا لَا تَحْتَاجُونَ مَعَهُ إِلَى‌ طَبِیبٍ‌ وَ دَوَاءٍ قَالُوا بَلَى یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ مَنْ یَأْخُذُ مَاءَ الْمَطَرِ وَ یَقْرَأُ عَلَیْهِ فَاتِحَةَ الْکِتَابِ سَبْعِینَ مَرَّةً وَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ سَبْعِینَ مَرَّةً وَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ سَبْعِینَ مَرَّةً وَ یُصَلِّی عَلَى النَّبِیِّ وَ آلِهِ سَبْعِینَ مَرَّةً وَ یُسَبِّحُ سَبْعِینَ مَرَّةً وَ یَشْرَبُ مِنْ ذَلِکَ الْمَاءِ غُدْوَةً وَ عَشِیَّةً سَبْعَةَ أَیَّامٍ مُتَوَالِیَاتٍ الْخَبَرَ بِتَمَامِه

آیا دوائی که جبرئیل به من آموخت را به شما نیاموزم؟ با این دارو نیازمند دارو و طبیب نخواهید بود. عرض کردند بله فرمود کسی که آب باران بگیرد و و بر آن سوره های حمد و توحید و فلق و ناس و صلوات و سبحان الله هر کدام هفتاد مرتبه بخواند و از آن هفت روز متوالی صبح و شب بنوشد.

در این روایت زمان مصرف معین کرده است. افرادی که بیمار هستند یک هفته بخورند خوب می‌شوند.

این روایت و روایت قبل تفاوت هایی با هم دارند و دو روایت محسوب می‌شوند.

مراد از تسبیح در این روایت مطلق تسبیح است و حداقل آن سبحان الله است.

اگر کسی هر روز بتواند آب باران بنوشد خوب است. و آیه قرآن به این مطلب دلالت دارد که هر چه بیشتر از این آب استفاده بشود برکت آن بیشتر است.

آیا خود بیمار اذکار را به آب باید بخواند؟

از روایت اول که فرموده یقرء علیه(به صیغه مجهول) یعنی خوانده بشود معلوم می‌شود که غیر بیمار هم می‌تواند اذکار را به آب بخواند اما از روایت دوم که می‌فرماید یقرء (به صیغه معلوم) یعنی بخواند معلوم می‌شود که خود فردی که می‌خواهد آب را مصرف کند باید اذکار را بخواند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ