سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکیم آن است که بدی را با خوبی پاداش دهد . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 93 مهر 26 , ساعت 6:22 عصر

برخی از افراد در حین مسافرت حتی سفرهای کوتاه، در هنگام  حرکت با وسیله نقلیه پس از مدتی دچار حالت تهوع می گردند که در طب سنی به بیماری حرکت و در بین مردم به ماشین گرفتگی مشهور می باشد    .

گرفتگی هوای ماشین ناراحتی رایجی است  خانم ها در این باره آسیب پذیرترند و احتمال ابتلا آنها بیشتر از مردان است. بسیاری از کودکان 10 تا 12 ساله نیز از این مشکل رنج می برند.


 

علائم گرفتگی هوای ماشین
کسالت،‌ سرگیجه،‌ حالت تهوع، سر درد، تعریق سرد، افزایش بزاق دهان،‌ خواب آلودگی و تنفس تند علائم مربوط به این مشکل هستند که ممکن است به استفراغ منجر شود. این حالات زمانی که بدن به حرکات وسیله نقلیه عادت کند یا وسیله متوقف شود برطرف خواهد شد

ماشین گرفتگی به علت حرکت مداوم و تکراری مناظر اطراف هنگامی که فرد سوار ماشین می‌شود، پدید می‌آید. بیماری مربوط به گرفتگی هوای ماشین از جابجایی ادراک دیداری و مرکز تعادل واقع درگوش میانی ناشی می شود. این حالت ممکن است درصورت استفاده از هر وسیله نقلیه اتفاق بیفتد البته در طب سنتی علت اصلی این امر، وجود اخلاط ناسالم در معده فرد است که با حرکت مداوم، باعث جابجایی اخلاط و ایجاد حالت تهوع و بعضاً استفراغ می گردد، لذا در منابع طب سنتی تاکید می شود که قبل از سفر، فرد یک پاکسازی کلی بدن نموده و بعد عازم سفر شود    .

 این نوع بیماری نه‌تنها در سفر بلکه در هر مکانی مانند وسایل شهربازی از قبیل تاب که حرکت مداوم و ثابت دارد، به وجود می‌آید.

 

راه های درمان

- برای رفع آن خوردن سردی ها مخصوصاً آبغوره مفید می باشد. همچنین خوردن آبی که مقداری آبلیمو داخل آن ریخته باشند خوب است    .
- توصیه می گردد در زمان حرکت به گونه ای برنامه ریزی نمایید که هضم  معده شما تمام شده باشد و معده خالی باشد، ولی فرد گرسنه نباشد    .
- تحت فشار ادرار و مدفوع نباشند و قبل از حرکت دفع ادرار و مدفوع صورت گرفته باشد .
- دریا زدگی نیز همانند حالت تهوع در ماشین به علت حرکت مداوم بدن می باشد و همین دستورات کمک کننده است.

- یکی از عوامل مفید استفاده از زنجبیل دمکرده است  استفاده از ریشه ی زنجبیل اثری کاملا قابل مقایسه با داروهای شیمیایی را دارد، ضمن این‌که عوارضی هم ندارد.زنجبیل یکی از گیاهان مفید در درمان حالت تهوع است. مطالعات تاثیر پیشگیرانه و درمانی این گیاه را خصوصا به شکل پودر در حالت تهوع و استفراغ تایید می کنند. فواید آن همچنین در مورد تهوع خانم های باردار و کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند نیز اثبات شده است.

- کمپرس آب سرد هم برای رفع مشکل کمک می‌کند. کمپرس آب سرد ـ البته نه خیلی یخ ـ را روی چشم‌ها و همین طور روی گردن بگذارید.

- کنترل تنفس روش طبیعی و مؤثری برای غلبه بر علائم ذکر شده است. در این شرایط فرد به چیز دیگری فکر می کند و حواسش معطوف حالت تهوع نمی شود و همچنین عملکرد بازدارنده استفراغ حین تنفس بسیار مهم خواهد بود. برای این منظور توصیه می شود درصورت امکان پنجره های ماشین باز باشد تا هوای تازه جریان داشته باشد.

- اگر این حالت نهایتاً منجر به استفراغ شد، مانع آن نشوید.

 

این توصیه‌ها را نیز رعایت کنید

اگر شما هم به حرکت حساس هستید و به بیماری مسافرت دچار می‌شوید، برای لذت بردن بیشتر از سفرتان این نکات را رعایت کنید:

سعی کنید در طول مسیر کاملا به صندلی خودرو تکیه دهید و صندلی را به حال نیمه خوابیده قرار دهید.

روی صندلی به سمت پشت ننشینید.

از مطالعه‌ کردن‌ خودداری‌ کنید.

بهتر است در قسمتی از وسیله نقلیه قرار بگیرید که کمترین تکان را دارد مثلا در میانه اتوبوس، صندلی جلوی خودرو و کنار بال هواپیما.

نفس‌های عمیق و آهسته بکشید.

اگر به بیماری مسافرت مبتلا هستید، از درون خودرو به مناظر نگاه نکنید یا اگر در قایق یا کشتی هستید به موج‌ها ننگرید و حرکت افق را تماشا کنید.

بهتر است از بوهای تحریک‌‌کننده مانند سیگار دوری کنید. در هواپیما یا اتوبوس‌ دستگاه‌ تهویه‌ بالای‌ سر را روشن‌ کنید تا هوا بهتر جریان‌ پیدا کند.

همچنین سعی کنید از شب قبل از مسافرت، کمتر غذا و نوشیدنی بخورید و در طول راه نیز شکم خود را نسبتا خالی نگه دارید.

-------------------

منابع

www.Passportsante.fr

ravazadeh.com

salamatnews.com



لیست کل یادداشت های این وبلاگ