سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لازم ترین دانش بر تو آن است که از عمل بدان پرسیده می شوی . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
سلام ، غذا ، طب سنتی ، درمان ، روانشناسی رنگها ، روح ، اسانس ، داروهای گیاهی ، درمان سردرد ، روغن بنفشه ، روغن زیتون ، روغن گیری ، روغن مالی ، زکام ، بیماری ، امام زمان ، خواب ، قرآن ، مزاج ، ابن سینا ، روازاده ، طب اسلامی ، یهودی ، کم خوری ، یبوست ، یرقان ، کم خون ، کم خونی ، کنتزلبیماری ، کهیر ، کوه ، یک نفس ، کرونا ، کلسترول ، اجسام ، مزاجها ، مس ، مسمومیت ، مسمومیت غذایی ، مسواک با دست ، مسکن ، مصطکی ، مضرات طب سنتی ، معده ، معنای نزول ، معنویت ، مغز ، منافذ ، مهدویت ، مویز ، میخک ، میکروب ، ناباروری ، ناهنجاری ، نزول ، نزول بیماری ، نسخه ، نعناع ، نقص طب سنتی ، نوشیدن ، نیازهای جنسی ، نیت ، هلیله سیاه ، هم ، وحی ، ورزش ، وقت ، ویروس کرونا ، قرآن درمانی ، قرص مسکن طبیعی ، قرمز ، قرمز روانشناسی رنگها ، قولنج ، قوی ترین مخلوق ، قیلوله ، کاشان ، گرم ، گرم مزاج ، گرمابه ، گرمی جات ، گل بنفشه ، گوشت ، گیاهان داروئی ، لاغری ، لباس زیر رنگ لباس ، لثه ، محبت ، مرد ، مردان ، مرگ ابن سینا ، مرگ ومیر ، طب سنتی و کرونا ، طب نوین ، طلا برای زنان ، طلاق ، ظروف مسی ، عرق بیدمشک ، عرق کاسنی ، عسل ، عطر ، عطر سرد ، عطر گرم ، عفونت ، علم طب ، عمل آپاندیس ، غذای انسی ، غذای پنداری ، غم بزرگترین عامل بیماری ، غم وغصه ، فالوده ، فرانسه ، فضیلت روغن بنفشه ، فقر آهن ، خواب نیمروز ، خواب کم ، خوردن ، خوره ، خون ساز ، دارو ، داروها ، داروهای جنسی ، آب نمک ، آب نیسان ، آپاندیس ، آپاندیسیت ، آخرالزمان ، آدامس ، آزمایش خون ، آسمان ، آفت دهان ، آلومینیم ، انس ، انس با حیوانات ، انسان ، انگلیس ، انگور ، اهل بیت ، ایکتر ، ایکتر فیزیولوژیک ، اکبری ، اکسیژن ، بادکش ، بارداری ، بدون هزینه ، برگ سنا ، برنامه غذائی ، بلغمی ، بلوغ ، بنفشه ، بنفشه تازه ، بنفشه خشک ، بهترین روش ، بهترین روش نوشیدن ، بویایی ، بی اثر بودن طب سنتی ، بی حسی دست وپا ، بی خوابی ، بی کاربرد ، بیدمشک ، بیماری ابن سینا ، بیماری خونی ، بینائی ، پایه ی کنجد ، پایه کنجد ، پدر ومادر ، پرتوهای طلا ، پرخوری ، پژمردگی پوست ، پلک ، پندار ، پودر کاسنی ، پوست ، پوست صورت ، پوسیدگی دندان ، پیامبر ، پیسی ، پیشگیری ، تاریخ ، تپش قلب ، تجدیدقوا ، تجویز ، تری گلیسیرید ، تطهیر ، تغذیه اسلامی ، تفکر ، تفکر مثبت ، تفکرات منفی ، تقویت حافظه ، تنقیه ، توانایی جنسی ، جذب ، جذب سریع ، جنسی ، چاقی ، چرا سزارین ، چشم ، چین وچروک پوست ، حجاب، خاطره ،بدحجاب،مدپرستی ،چادر،توری،چادر طرح دار ، حجامت ، حجامت گوش ، حسد ، حسین خیراندیش ، حمام ، ژن ، ژنتیکی ، سبز ، سرد مزاج ، سردرد ، سرطان ، سرطان سینه ، سرگیجه ، سرماخوردگی ، سرکه ، سزارین ، روغن کنجد ، زانو درد ، زایمان طبیعی ، زرد ، زردی ، زن ، سلامتی ، سه نفس ، سوءاستفاده ، سوءظن ، سوءهاضمه ، سودا ، سودازایی ، سوداوی ، سی نوع سردرد_روغن بنفشه ، سیاه ، سیاه دانه و عسل ، سیری ، سینوزیت ، شب ادراری ، شب زنده داری ، شدیدترین مخلوق ، شستشو ، شفا ، شیطان ، شکر نوشیدن ، شکرسرخ ، شکم پر ، صحت جسم ، صحیفه امام رضا ، صفراوی ، صهیونیسم ، ضرر طلا ، درمان عفونت ، درمان میگرن ، درمان نکردن ، درمان کرونا در طب سنتی ، درمان کم خونی ، دموی ، ده مرحله ، دیابت ، دیدار ، دیدن ، دکتر خیراندیش ، ذکرخدا ، رآن درمانی ، رازیانه ، راهکار طب سنتی برای درمان کرونا ، رجعت ، رژیم ، رفع چین وچروک پوست ، رنگ ، رنگ پریدگی ، داروهای لذت در مجامعت ، داروی امام کاظم ، داروی امام کاظم (ع) داروی امام کاظم ، داروی حرام ، دردمفاصل ، استرس ، افسردگی ، افسردگی زایمان ، الکل ، روش سنتی کم خونی ، روش صحیح غذا خوردن ، روش گرفتن روغن بنفشه ، روغن ، درمان آپاندیس ، درمان آپاندیس درطب سنتی ، درمان با آب ، درمان جذام ، درمان زردی ، درمان ساده، ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :88
بازدید دیروز :172
کل بازدید :2148325
تعداد کل یاداشته ها : 195
99/6/29
11:28 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
سادات[294]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

 

مزاج شناسی4/2

مزاج شناسی انسانی(مفاهیم پایه) 

 

 

مفهوم اعتدال مزاج 

مقوله اعتدال مزاج در طبّ سنّتی بحث نسبتا مفصّلی را در بر می گیرد که ما در این مقاله به نکات مهم آن بسنده می کنیم:

 

اعتدال مزاج مطلق

یک معنی اعتدال مزاج می تواند این باشد که مزاج فرد در نقطه وسط کیفیات چهارگانه قرار گرفته باشد یعنی نه سرد باشد و نه گرم و نه مرطوب باشد و نه خشک. این هم وقتی حاصل می شود که عناصر چهارگانه آب و باد و خاک و آتش، به نسبتی کاملا مساوی در بدن او وجود داشته باشند.

در نگاه اوّل، شاید این وضعیت، ایده آل و مطلوب به نظر آید امّا درواقع، چنین تعادلی نه مطلوب است و نه واقعی. این نحو تعادل، یک مفهوم ذهنی است که در خارج، مصداق عینی ندارد و شما در کلّ هستی انسانی را نخواهید یافت که از هر سمت و سو، خنثی و وسط باشد. اگر چنین انسانی وجود خارجی هم می داشت انسانی بود بدون کنش و واکنش های انسانی و بدون تعامل با هستی.

 

اعتدال مزاج مطلوب

مطلوب بودن اعتدال مزاج انسانی باید نسبت به هدف از آن اعتدال سنجیده شود. در این حالت، ما به دنبال اعتدالی هستیم که هدف هستی انسان یعنی رشد جسمانی و سلوک روحانی مطلوب را در تمام ابعادش تامین کند و این حاصل نمی شود مگر به این که انسان دارای سطح متعادلی از گرما و رطوبت باشد نه این که از این جهات خنثی باشد. این اعتدال مزاج، واقعی و به لحاظ تئوری برای همه مردم قابل وصول است امّا در عمل، تنها و تنها حضرات معصومین(علیهم السّلام) از چنین اعدال مزاج مطلوبی برخوردار بوده و هستند و این با اعتدال روحی تامّ ایشان تناسب دارد؛ مساله ای که بر اهل علم و معرفت واضح است.

 

اعتدال در اخلاط

هر یک از اخلاط در بدن انسان، دست کم باید در سه حالت اعتدال داشته باشند تا عملکردهای کارکردی و ساختاری بدن به درستی انجام شود.

 

این سه جنب? اعتدال عبارتند از:


1-اعتدال در مقدار خلط.
2- اعتدال در کیفیات چهارگانه خلط. (گرمی و سردی و تری و خشکی)
3- اعتدال در قوام خلط.


مثالی برای خلط دم:
1- در مقایس? وزن مساوی از گوشت گوسفند و گوشت گاو در یک خورنده واحد، از گوشت گاو «مقدار زیادتری» خلط خون تولید می شود.
2-خونی که از هضم گوشت گاو در بدن حاصل می شود در مقایسه با خون حاصل شده از هضم گوشت گوسفند دارای «کیفیت سرد و خشک» است.
3-  خونی که از هضم گوشت گاو در بدن حاصل می شود در مقایسه با خون حاصل شده از هضم گوشت گوسفند «قوام غلیظ تری» دارد.
به بیان دیگر، خون حاصل از هضم گوشت گوسفند، در مقدار و کیفیت و قوام اعتدال دارد یعنی مقدار خون حاصل از آن نه کم و نه زیاد است، کیفیتی گرم و تر دارد، و لطیف و معتدل القوام است.( البته به شرطی که خورنده، هاضمه سالم داشته باشد؛ شیوه پخت و مواد همراه آن و شیوه و ترتیب خوردن آن به قاعده باشد؛ و جزئیات مربوط به سن و جنس گوسفند و قسمت مورد استفاده گوشت نیز رعایت شده باشد)
تذکّر مهم:این جنبه های اعتدالی در افراد مختلف و شرایط گوناگون، تعارف متفاوتی دارند، مثلا اعتدال خلط دم در بدن یک نوجوان دموی مفهومی دارد و در بدن یک پیرمرد سوداوی مفهومی دیگر. همان نوجوان دموی هم در دوره های مختلف زندگی، تفاوت هایی در مفهوم اعتدال تک تک اخلاط خود خواهد داشت.

 

 

1-      shiateb.com

2-      -  قانون ابن سینا.

3-       سلامتی و مکاتب مختلف پزشکی؛ دکتر محسن ناصری.

4-       یادداشت ها و جزوات دوره آموزشی موسّسه تحقیقات حجامت ایران

5-      TIM.IR

6-      HAKIMABBAS.IR 

7-      TABIB-KHORASAN.IR

8-      RAVAZADEH.COM

9-      8- برخی مصاحبه ها و تالیفات دکتر انوشیروانی، دکتر افراسیابیان و دکتر کردافشار.

10-   سخنرانی های مزاج شناسی استاد خیراندیش.

11-    تغذیه در طب ایرانی،اسلامی؛ دکتر غلامرضا کردافشاری؛ انتشارات نسل نیکان، چاپ سی و دوّم.