سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طمعکار در بند خوارى گرفتار است . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 93 آبان 20 , ساعت 8:0 صبح

آداب نزدیکی (قسمت اول)

به نظر می‌رسد اکثر قریب به اتفاق جوانان به خاطر آن غیرت و حیایی که دارند از پرسیدن بسیاری از سؤالاتشان خودداری می‌کنند و این یک معضل بزرگی است برای آن‌ها که همیشه دغدغه ذهنی داشته است که از آینده خود ترس بزرگی دارند و اکثراً ازدواج خود را به تأخیر می‌اندازند تا بتوانند معلوماتی کسب کنند و تا وقتی این اطلاعات را کسب نکنند گمان می‌کنند که نمی‌توانند روی پای خود بایستد محقق در این نوشتار سعی کرده که چکیده ای از روایات و سخنان بزرگ و.. را بیان نماید تا بتواند روزنه ای برای جوانان رو به روشنایی باز نماید پس مطالبی راجع به آمیزش زمان و اوقات آمیزش، آنچه هر دختر و پسری برای بهتر شدن زندگی باید بدانند بهداشت روحی، روانی جسمی مورد نیاز و مسائلی را که راجع به فرزند دار شدن باید بدانند بیان کردیم.

مقدمه:

هر فردی برای اینکه بتواند در ابتدای زندگی خود آن زندگی ایده آل خود را که در ذهن دارد مهیا سازد به یک سری معلوماتی نیاز دارد که بخشی از آن‌ها را بیان نمودیم تا خوانندگان بتوانند زندگی خوبی را آغاز کنند این معلومات به صورت چند باب دسته بندی شده است: باب اول : دانستنی‌های همبستر شدن ادامه مطلب...

دوشنبه 93 آبان 19 , ساعت 8:0 صبح

اگر ظروف و جواهرات نقره شما درخشش و زیبایی خود را از دست داده و سیاه شده‌اند و دلتان می‌خواهد دوباره براق و زیبا شوند ترفندهای زیر را با ما دنبال کنید. موادی که در زیر معرفی شده‌اند در همه خانه ها در دسترس است و به راحتی می‌توانید با استفاده از آنها نقره‌هایی درخشان داشته باشید.

آبلیمو
نقره را به مدت یک شب در محلول یک قاشق غذاخوری آب لیمو، یک و یک دوم فنجان آب و یک دوم فنجان شیرخشک قرار دهید تا نقره‌های خود را مثل روز اول‌شان نو کنید.

ورق آلومینیوم
نقره‌های تیره و سیاه شده به هیچ عنوان نمی‌توانند در برابر این دستورالعمل مقابله کنند.  ادامه مطلب...

دوشنبه 93 آبان 12 , ساعت 8:0 صبح

راه کارهای عملی و کاربردی مزاج شناسی؛2/7 

آزمون های مزاج شناسی

  6-  سرعت انفعال اعضاء:

اگر عضوی در بر خورد با گرما وسرما و خشکی و رطوبت زود از آن اثر پذیرد دلیل غلبه آن مزاج است. مثلاً اگر در گرما (خوراکی، موضعی و ...) زود گرم شود، دلیل بر گرمی مزاج می باشد.

7-  خواب و بیداری:

خواب زیاد، دلیل سردی و تری مزاج است.

خواب کم و بیداری زیاد، دلیل خشکی و گرمی مزاج است.

خواب و بیداری معتدل ، نشانه اعتدال مزاج است ادامه مطلب...

دوشنبه 93 آبان 12 , ساعت 8:0 صبح

 

 

راه کارهای عملی و کاربردی مزاج شناسی؛1/7 

آزمون های مزاج شناسی

 

مزاج شناسی کاربردی

از آن چه در قسمت های قبل بیان شد تصویری کلّی و اوّلیه از مزاج شناسی حاصل می شود که در صورت ممارست و تمرین، کم کم به مهارت هایی عملی تبدیل خواهند شد. درواقع، بهترین راه شناخت مزاج انسان ها، تداوم نگرش مزاج شناسانه به پدیده هاست. کسی که عادت می کند در پس هر اتفاق جسمی، روحی و یا طبیعی به دنبال دلیلی مبتنی بر مزاج شخص یا اشیاء باشد، پس از مدّتی ملکه ای را در وجودش خواهد یافت که مطابق آن، تفسیر مزاج شناسانه هر پدیده ای، بدون زحمت زیاد در فکرش شکل خواهد گرفت و این بهترین راه تسلّط بر علم فخیم مزاج شناسی است ادامه مطلب...

یکشنبه 93 آبان 11 , ساعت 8:0 صبح

 

مزاج شناسی1/6 

مزاج صفرا

 

 

نکته ی مهم : مطالعه ی شش قسمت قبل برای درک بهتر این مقاله الزامی است

 

شناخت مزاج صفرا

تعریف خلط صفرا:

در بین اخلاط، معادل آتش است در بین عناصر. طبع آن گرم و خشک و درواقع کف روی خون است. رنگ آن زرد و مزه آن تلخ است. در کبد تولید و در کیسه صفرا انبار می شود.

کار اصلی صفرا ایجاد حرکت و حرارت در بدن است. خلطی است تیز و سوزاننده که به خون لطافت می دهد و مسیر را برای دیگر اخلاط،  باز می کند؛ درواقع صفرا به جریان خون در عروق تنگ و باریک کمک می کند.

نکته:علّت این که افراد صفراوی، علیرغم عصبانی مزاج بودن کمتر سکته می کنند از این مطلب معلوم می شود.

صفرا به هضم غذا کمک می کند؛ بلغم لزج را از روده ها بیرون می راند؛ حرکات روده را زیاد می کند و با تحریک ماهیچه های مقعد، احساس دفع را باعث می شود ادامه مطلب...

یکشنبه 93 آبان 11 , ساعت 8:0 صبح

 

مزاج شناسی2/6 

مزاج صفرا

علائم غلبه صفرا:
اگر تعادل میان اخلاط و مقدار یا کیفیت هر یک از آنها به هم بخورد، موجب بیماری می شود یا به عبارتی موجب غلبه یک خلط بر اخلاط دیگر می شود که باید مورد درمان قرار گیرد. علایم غلبه خلط صفرا عبارتند از:

زردی رنگ چشم و پوست(یرقان)؛ خشکی دهان و بینی؛ عطش زیاد؛ داغ شدن بدن؛ جوش و آکنه در سر وصورت؛ خشکی پوست و اگزما؛ تلخی دهان؛سوزش معده؛ احساس تهوع و استفراغ صفراوی(زردآب بالا آوردن)؛ کاهش اشتها به غذا؛ احساس گزگز و سوزن سوزن شدن بدن؛ نبض سریع؛ خشکی مفاصل؛ خواب دیدن گرما، آتش و خورشید.

                  

توصیه ها و تدابیر: ادامه مطلب...

شنبه 93 آبان 10 , ساعت 8:0 صبح

 

 

 

 

مزاج شناسی1/4 

مزاج دم

 

 

نکته ی مهم : مطالعه ی سه قسمت اول مزاج شناسی برای فهم بهتر این قسمت ضروری میباشد

شناخت مزاج دم

تعریف خلط دم 

خلط دم یکی از اخلاط چهارگانه انسانی و مزاجش گرم و تر است؛ ناشی از کودکی، بهار و حرکات و شادی های معتدل؛ رنگ آن سرخ؛ بوی آن خوش یا بی بو؛ مزه اش شیرین و قوام آن معتدل است.

به مانند خلط بلغم و بر خلاف خلط های صفرا و سودا، جایگاه ذخیره ای ندارد و در کل بدن و به ویژه در رگ های خونی پراکنده است.

خلط دم غیر طبیعی: یعنی خونی که خلط های بد و فاسد در آن آمیخته شده باشند. این خلط بد ممکن است از بیرون از بدن آمده باشد و ممکن است تولید خود بدن باشد. در حالت دوّم ممکن است خلط ناصالح لطیف باشد(بلغم غیرطبیعی) و ممکن است خلط ناصالح غلیظ باشد.(سودای غیرطبیعی ادامه مطلب...

شنبه 93 آبان 10 , ساعت 8:0 صبح

 

مزاج شناسی1/5 

مزاج سودا

 

 

نکته ی مهم : مطالعه ی چهار قسمت قبل برای فهم بهتر این قسمت ضروری میباشد 

شناخت مزاج سودا 

تعریف خلط سودا    :  

خلط سودا، یکی از اخلاط چهارگانه انسانی، مزاجش سرد و خشک و محلّ ذخیره آن در طحال است. سودا، درواقع، رسوب خون است. رنگ آن سیاه، محرک اشتها و استخوان ساز است.

در مقام تشبیه، اگر اخلاط بدن را به مثابه غذایی که داخل دیگ در حال پختن است فرض کنیم، قسمت خام و نپخته غذا، خلط بلغم است؛ قسمت خوب پخته غذا، خلط دم است؛ کفی که روی غذا شکل می گیرد، خلط صفراست و «ته دیگ» غذا، همان سوداست. این ته دیگ می تواند شکلی طبیعی داشته باشد یا آن که بسوزد و حالتی غیرطبیعی پیدا کند.(سودای سوخته ادامه مطلب...

شنبه 93 آبان 10 , ساعت 8:0 صبح

 

 

 

مزاج شناسی2/5 

مزاج سودا

 

 

 

ویژگیهای ذیل مربوط به مزاج سرشتی افراد سوداوی می باشد:

مزاج این افراد، سرد و خشک است.

جثّه و هیکل:اغلب افرادی هستند لاغر، باریک، خشک، جرّه و ریزه، با استخوانهای نازک و کشیده. اندامهای خشک و بافت عضلانی کمی دارند. انگشتانشان خشک، کشیده و دوکی است و مفاصل نسبتا درشتی دارند.

پوست:پوست سوداوی ها خشک، چروکیده و بی طراوت و رنگ آن از حالت سفید کدر تا سبزه و تیره متغیر است. نمای غالب پوست آنها، کدورت(کمودت) است. در افراد سیاه پوست، رنگ پوست کف دست می تواند معیار مناسبی برای تشخیص این کمودت باشد.

در لمس، بدنشان سرد و خشک و پوستشان سفت است. سوداوی ها، اگرچه در لمس، پوست و بدن سردی دارند امّا خیلی از مواقع از گرمی و داغی درونی شکایت دارند که می تواند ناشی از صفرای آمیخته با سوداء یا سایر صفراهای غیرطبیعی یا انباشت صفرا در کبد و کیسه صفرا و عدم توزیع مناسب آن در بدن باشد ادامه مطلب...

شنبه 93 آبان 10 , ساعت 8:0 صبح

 

مزاج شناسی3/5 

مزاج سودا

 

علائم غلبه سودا 

اگر تعادل میان اخلاط و مقدار یا کیفیت هر یک از اخلاط به هم بخورد، موجب بیماری می شود یا به عبارتی موجب غلبه یک خلط بر اخلاط دیگر در بدن می شود که باید مورد درمان قرار گیرد. علایم غلبه خلط سودا عبارتند از :

لاغری، خشکی، سفتی، ترک و تیرگی رنگ پوست و تمایل آن به سیاهی، به خصوص تیرگی زیر چشم؛  غلظت خون، لخته شدن خون و آترواسکلروز؛ بواسیر؛ نفخ، درد و سوزش معده و یبوست؛ اشتهای کاذب(گرسنگی زودرس)؛ دو نیم شدن انتهای موهای سر (موخوره)؛ فکر وخیال زیاد و وسواس و بدبینی؛ بی خوابی، خواب سبک و پریدن مکرر از خواب، خواب و رؤیاهای توام با وحشت و تاریکی؛ اضطراب و تشویش خاطر؛ سبکی سر؛ ریزش مو؛ سرفه خشک؛ جذام؛ آبریزش بینی؛ تکرر و سوزش ادرار و تیرگی آن؛ فلج؛ سرطان و سکته.

 

توصیه ها و تدابیر ادامه مطلب...

<      1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ