سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شما را به دوری از هوس سفارش می کنم که هوس به کوری فرا می خواند و آن گمراهی آخرت و دنیاست [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 93 دی 10 , ساعت 7:26 صبح

برخی از نقص‌های طب سنتی

به‌طورکلی ما در یک تقسیم‌بندی، مبانی طبی را به سه قسمت تقسیم می‌کنیم:
1-طب اسلامی
2- طب سنتی
3- طب کلاسیک


ما در این بخش سعی می‌کنیم به برخی از تفاوت‌های طب سنتی با طب اسلامی بپردازیم که در لابه‌لای بحث نیز، نقص‌های طب سنتی آشکار خواهد شد.

الف) تمام رفتارهای درمانی در طب اسلامی با معنویت و استعانت از درگاه الهی آمیخته است برخلاف طب سنتی که عاری از معنویت است و داروها در این منابع، بر اساس منابع دینی تجویز نمی‌گردد (بزرگ‌ترین نقص طب سنتی)

ب) توجه به روح الهی در تمام درمان‌ها و رفتارهای طب اسلامی موردتوجه است (حتی بسیاری از درمان‌ها از طریق اصلاح مشکلات روحی صورت می‌گیرد) ولی در طب سنتی یا توجهی به این مقوله‌ی مهم نمی‌شود یا بسیار کم موردتوجه قرار می‌گیرد.

ج) در طب سنتی از داروهای حرام نیز به‌وفور نسخه داده می‌شده درحالی‌که از نظر طب اسلامی در حرام شفا نیست و تجویز نمی‌گردد (مگر در صورت اضطرار و نبود هیچ جایگزینی)

د) طب اسلامی، جهت‌گیری پیشگیرانه دارد و در این امر، سردمدار تمام مکاتب طبی جهان است، برخلاف طب سنتی که بیشترین توجهش به درمان معطوف شده است.

ه) جهت‌گیری اقتصادی در طب اسلامی بسیار منصفانه است، به‌طوری‌که به طبیب حق سوءاستفاده از شرایط اضطرار بیمار را نمی‌دهد. به این صورت که اگر درمان فرد بیمار را مشروط به دریافت اجر کند، این کار را حرام می‌داند؛ بنابراین در تمام حالات باید اجر متعارف گرفته شود. درحالی‌که در طب سنتی چنین تقیّدی وجود ندارد.

و) رفتارهای درمانی در طب اسلامی، تأثیر کوتاه مدت و مقطعی ندارد، بلکه تا چندین نسل ادامه میابد، مثل لقمه ی حلال. چنین رفتارهایی در طب سنتی به چشم نمی‌خورد یا بسیار کم است

تمام نقص‌هایی که بر طب سنتی وارد است، بر طب کلاسیک وارد بوده و علاوه بر آن‌ها نقص‌های اساسی دیگری نیز طب جدید دارد که در بخش‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

- ما بر این عقیده‌ایم که از تمامی علوم موجود (جدید یا قدیم) باید استفاده کرد، نه اینکه به بهانه‌ی وجود برخی نقص‌ها آن را به‌طور کامل کنار گذاشت (بنابراین ما قصد نفی کامل طب سنتی یا کلاسیک را نداریم). به همین خاطر برای گزینش مطالب هر علمی، باید ان را بر دستورات الهی عرضه کرد و در صورت عدم تعارض از آن‌ها بهره گرفت.

 -------------------------------------------------------------------------------------------

نویسنده: م.اکبری
 
منابع کمکی:
سلسله دوروس موسسه تحقیقات حجامت ایران
 جزوات موسسه تحقیقات حجامت ایران
جزوات طب اسلامی گروه بیداری اندیشه



لیست کل یادداشت های این وبلاگ