سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، ثمره حکمت است و درستی ازشاخه های آن . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 93 آبان 7 , ساعت 5:34 عصر

 5- حجامت:حجامت بدون تردید یکی از بهترین و کامل ترین روش های ارتقای توان سیستم ا یمنی است و به عقیده بسیاری ازکارشناسان طبّ اسلامی می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای واکسیناسیون باشد. برخی فواید اثبات شده حجامت برای کودکان عبارتند از:

درمـان زردی( یرقان) نوزادان؛ افزایش توان سیستم ایمنی و قدرت دفاعی و کاهش موارد ابتلا به عفونت های گوش و گلو و ریه و سرما خوردگی؛ افزایش قد و وزن و جهش رشدی در کودک و نوجوان؛ افزایش اشتها؛ کاهش رفتارهای عصبی، تندخویی، پرخاشگری، لجبازی و به طور کلی اختلالات رفتاری به خصوص در نوجوانان؛ ارتقای ضریب هوشی، قدرت حافظه و توان یادگیری؛ تحریک خونسازی و رفع کم خونی؛ تعدیل تمایلات نامطلوب جنسی نـوجوانان؛ تنظیم  قاعدگی دختران نوجوان و کاهش درد و ناراحتی عادت ماهیانه ایشان؛ افزایش قدرت بدنی، رشد بیشتر عضلات و افزایش کارایی جسمی کودک در ورزش و بازی و فعّالیت بدنی؛ درمان آکنه(جوش غرور) و بسیاری موارد دیگر.

با توجّه به این آثار مثبت و این که حجامت اطفال به ندرت باعث عارضه ای می شود؛ باید پرسید، چرا در تزریق واکسن و یا خوراندن داروهای شیمیایی به کودک دلبندمان، با آن همه عوارض جانبی و مخرّب، شک و تردید نمی کنیم؛ اما برای حجامت وی که دستور دینی ما و زمینه ساز سلامت و درمان بیماری های کودک است؛ دچار تردید و دودلی می شویم؟!

توصیه اسلام آن است که کودکان از چهار ماهگی به بعد به طور ماهیانه حجامت شوند. امّا با توجه به روحیه پدران و مادران امروزی، توصیه عملی ما آن است که حدّاقل یک بار در بهار و یک بار در  پاییز، کودک خود را حجامت کنید. اثر حجامت برکاهش تعداد و شدت موارد ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری های عفونی آن قدر واضح است که تقریبا تمام پدران و مادرانی که کودک خود را حجامت می کنند متوجه این تغییرات شده  و بسیاری از آنها با یک بار اقدام به حجامت، مشتری پروپاقرص آن می شوند.

نکته مهم در حجامت اطفال، به ویژه در اطفال با سنین پایین تر آن است که در این حجامت ها، خونگیری، هدف اصلی نیست؛ بلکه همان وارد کردن خراش های حجامت و خونگیری مختصر بعدی نتیجه مطلوب را به دست خواهد داد. نکته بعدی آن است که حجام محترم باید خراشها را با ظرافت هرچه تمام تر ایجاد کند تا جای آن روی پوست کودک نماند.

البته انجام حجامت اطفال باید با تمهیدات لازم ازجمله آماده سازی روحی کودک، در نظرگرفتن مشوق های لازم، پرهیز از عجله به هنگام انجام حجامت، پرهیز از حجامت اطفال دراتاق های حجامت شلوغ که بزرگ تر ها مشغول حجامت هستند و ممکن است باعث وحشت کودک شود و مواردی از این دست انجام شود تا نهایتا خاطره ای خوشایند برای او باقی بگذارد و مانع از مقاومت او در برابر حجامت های بعدی شود. و نکته آخر این که یادتان باشد درد ناشی از انجام حجامت، کمتر از درد آمپول زدن است.

6- بعضی عوامل هستند که باعث کاهش واضح موارد ابتلا به سرماخوردگی می شوند از آن جمله :

- شستشوی بینی و سینوس ها : مستحب است که قبل از وضو گرفتن، مقداری آب به داخل بینی استنشاق شود. این عمل تاثیر فوق العاده ای در شستشوی سینوس ها و کاهش بار میکروبی آنها و در نتیجه کم شدن خطر ابتلا به سینوزیت و سرماخوردگی دارد. گفته می شود که بهتر است  به جای این که آب را به داخل بینی خود بکشیم؛ آن را کف دست خود ریخته با چسباندن کناره کف دست به پایین بینی و حرکت همزمان سر و دست به عقب، آب را به داخل بینی بریزیم. 

- پوشاندن سر:در اسلام تاکید ویژه ای بر ضرورت پوشاندن سر شده است. در تمام فرهنگ های بومی درسراسر جهان(اسلامی وغیر اسلامی)، یک جزء ثابت البسه، وجود قطعه ای مناسب برای پوشاندن سر بوده است. (مثل انواع کلاه ها، عمامه، روسری و ...) و این مساله اختصاصی به زن ومرد، کودک و بزرگ و تابستان و زمستان نداشته است. برهنه ماندن سر از سوغات های فرهنگ جدید غربی است چرا که حتی جوامع سنتی اروپایی هم سر خود را می پوشانده اند. به هرحال یکی از عوارض مهم برهنه ماندن سر، افزایش بروز انواع سرماخوردگی و سینوزیت است. بنابراین عادت کنید و فرزندتان را نیز عادت دهید که در تمام طول سال(و یا حدّاقل در طول فصول سرد)، کلاه یا پوشش مناسبی روی سرتان داشته باشید.

نکته مهم:بستن «هدبند»اگرچه تا حدی در کاهش ابتلا به سینوزیت و سرماخوردگی موثر است امّا تاثیر پوشش کامل سر را ندارد.

- پوشاندن سر پس از استحمام:محفوظ ماندن سر  پس از خروج از حمام یک اصل بهداشتی مهم است. سعی کنید پس از استحمام و تا خشک شدن کامل موها و پوست سر و صورت، سرتان را با چیزی مثل کلاه یا روسری بپوشانید. سشوار کشیدن موهای خیس راه حلّ مناسبی برای تسریع در خشک شدن موها نیست و عوارض خاصّ خود را دارد.

در روایتی وارد شده است که امام باقر (علیه السّلام)  و امام صادق (علیه السّلام) هرگاه که از حمام خارج می شدند چه در زمستان و چه در تابستان با عمامه بیرون می آمدند و می فرمودند که این کار از سردرد جلوگیری می کند. (13) به نظر می رسد که یکی از فواید این کار آن است که از التهاب سینوس ها و ابتلا به سینوزیت(که خود یکی از دلایل شایع سردرد است) و سرماخوردگی پیشگیری می شود.

بنده اعتقاد داشته و دارم که یکی ازعوامل مهم افزایش سرماخوردگی در جوامع امروزی، استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی جدید است؛ به ویژه کولر در تابستان و بخاری های نفتی و گازی در زمستان.

- درمان و پیشگیری از سینوزیت:شاید ازمهم ترین دلایل شیوع سرماخوردگی، شیوع سینوزیت است. به همین دلیل توصیه می کنم مقاله ((سینوزیت همه گیری قابل درمان))را به دقت، مطالعه و درحد امکان به توصیه های آن عمل کنید.

- سرماخوردگی های تابستانی:در فصل گرما و در چند روز ابتدایی روشن کردن کولر، برای در امان ماندن از سرماخوردگی های این دوره، هر روز مقداری عرق نعناع به آب کولر اضافه کنید



لیست کل یادداشت های این وبلاگ