سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با اظهار دوستی، دوستی استوار می شود . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 93 دی 30 , ساعت 7:22 صبح

درمان سردردها
 
عامل ایجاد سردردها حدود سی مورد  است مانند سردردهایی که از سینوزیت ،یبوست ، غلبه‌ی خون ، صفرا، گرفته شدن بینی، ضعف چشم ، کم‌خونی یا سایر موارد دیگر  می‌باشد  برای درمان هرکدام از سردردها باید عامل اصلی سردرد شناخته شده   و در سیر درمان ، آن عامل و علت مرتفع گردد تا به طور کل ریشه‌ی سردرد درمان گردد  ولی به‌طور کلی برای درمان سردرد یک داروی عمومی ویژه‌ای  وجود دارد که  آن هم ادامه مطلب...

دوشنبه 93 دی 29 , ساعت 9:59 صبح

النبی صلی الله علیه وآله وسلم تداووا! فإنّ اللَّه عز و جل لم ینزل داء، إلّا و أنزل‏ له شفاء.

درمان کنید! که خداى بزرگ دردى نمیفرستد مگر اینکه براى آن شفا میفرستد.

 

نزول بیماری و دارو

نزول در لغت به معنای آمدن چیزی از مراتب بالا به پائین  می‌باشد حال در این قسمت می‌خواهیم بررسی نماییم که نزول بیماری و دارو به چه معنایی می‌تواند باشد چون‌که هر دوی بیماری و دارو آن چنانکه ما می‌بینیم روی زمین قرار دارند.

احتمالاتی که در معنای نزول در این روایت مطرح شده :

1 – مراد نازل کردن علم به دارو وبیماری می‌باشد  (منشأ اصل طب وحی آسمانی است)

2- منشأ داروها آب و آسمان است به این صورت که مواد داروئی خواص و رویش و پدید آمدن خود را از طریق آب‌های نازل‌شده از آسمان به دست می‌آورند و میکروب‌ها که جزو عوامل بیماری هستند در آسمان و هوا معلق هستند  و به مواد و بدن انسان منتقل می‌شوند و موجب بیماری می‌گردند.

3 – درمان حقیقی چیزی است که از آسمان نازل میشود  و دارو  وسیله است بیماری هم همچنین.  

4- نزول به معنای وضع و قرار دادن است یعنی خداوند بیماری و درمان را در دنیا قرار داده و مقصود نزول مکانی نیست.

البته می‌توان از همه‌ی احتمالات به یک جمع‌بندی جامع رسید ولی به نظر نگارنده  احتمال سوم بیشتر به مراد روایت نزدیک است  هر جند که سایر احتمالات نیز درست می‌باشند.

--------------------------------------

منابع کمکی:

الحیاة

دروس آیت الله تبریزیان (پدر طب اسلامی)

 

 

 

 


یکشنبه 93 دی 28 , ساعت 11:22 عصر

چرا سزارین ؟  ادامه مطلب...

شنبه 93 دی 27 , ساعت 7:13 صبح

مضرات طلا برای مردان از نظر طب جدید و سنتی

در طب جدید (کلاسیک) برخی بر این باورند که طلا بر رو روی گلبول‌های سفید مردان اثر گذاشته و تعادل بین گلبول‌های قرمز و سفید را به هم میزند و باعث ایجاد کم‌خونی و حتی در برخی موارد موجب سرطان می‌گردد ولی در زنان چنین اتفاقی نمی‌افتد آن هم به خاطر لایه‌ای از چربی است که در زنان وجود دارد ولی در مردان نیست این لایه مانع نفوذ پرتوهای مضر طلا به بدن زن می‌گردد از طرفی نیز طلا را در مردان عامل برخی ناباروری‌های جنسی دانسته‌اند به این صورت که پرتوهای طلا موجب کند شدن حرکت اسپرم مردان می‌گردد و خود همین (کندی حرکت اسپرم) یکی از عامل‌های ناباروری در مردان می‌باشد همچنین طلا برای مردان از نظر طب جدید مضرات دیگری نیز دارد از جمله اینکه موجب کثیفی خون و بروز سکته‌ها و امراض قلب و خونی و... می‌گردد.

طلای پوشیده شده توسط زنان در طب سنتی ادامه مطلب...

جمعه 93 دی 26 , ساعت 1:49 عصر

5-2 تطهیر معدی


حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله: المعدة بیت‏ الدّاء و الحمیة رأس کلّ دواء.

معده خانه مرض است و پرهیز سرآمد دواهاست

 
 

هر چه مستت کند شراب تو اوست         و آنچه بی‌خویش کرد، خواب تو اوست
نان اگر پرخوری، کند مستی                   کم خور، ای خواجه، کز بلا رستی

 
 
در طب اسلامی معده و شکم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به این صورت که انسان با عدم توجه به غذایی که وارد شکم خو می‌کند می‌تواند شقاوت ابدی خود را رقم بند به همین خاطر در بحث تطهیر معدی باید بگوییم که اولین مرحله‌ی این تطهیر از خوردن غذای حلال شروع میشود.

برای تطهیر معدی علاوه بر خوردن غذای حلال موارد دیگری زا نیز باید رعایت کرد که به صورت خلاصه‌وار به آن‌ها اشاره می‌کنیم ادامه مطلب...

سه شنبه 93 دی 23 , ساعت 7:22 صبح

پنج تطهیر(تطهیر جسمی)

 

حمام سنتی


ارکان بهداشت و درمان در طب اسلامی سنتی، بر پنج تطهیر استوار است که در صورت تکمیل آن‌ها درمان تن و ران صورت می‌گیرد و همچنین رعایت این رفتارها می‌تواند از بروز بیماری‌ها جلوگیری کند
 این پنج رفتار که بیان خواهد شد به خاطر جهت‌گیری پاک‌کنندگی که در بدن دارند پنج تطهیر نامیده میشود.


5-1 تطهیر جسمی

تعریف تطهیر جسمی: شستشوی بدن و پاک‌سازی پوست و مو از زائده‌هایی که در آن‌ها ایجاد شده و همچنین تلاش برای باز نگه‌داشتن منافذ پوستی جهت تأمین رطوبت و اکسیژن مورد نیاز بدن و جهت دفع رطوبت و موهای زائد بدن.
این نوع تطهیر در حمام صورت می‌گیرد و حمام مناسب ادامه مطلب...

جمعه 93 دی 19 , ساعت 6:37 صبح

روش‌های ساده‌ی برطرف کردن کم‌خونی فقر آهن

در قسمت قبل روش تشخیص کم‌خونی بیان شد بعد از شناخت علائم می‌پردازیم به روش‌های ساده‌ای که می‌توان کم‌خونی را برطرف کرد تا علائم گفته‌شده برطرف گردند

این بخش را در دو قسمت بیان می‌کنیم


الف) چیزهایی که موجب کم‌خونی می‌شوند ادامه مطلب...

پنج شنبه 93 دی 18 , ساعت 7:13 صبح

علائم کم‌خونی حاصل از فقر آهن

در بسیاری از موارد آغاز کم‌خونی تدریجی بوده و شخص متوجه هیچ تغییر قابل توجهی در بدن خود نمی‌شود و در مواردی هم علائم خیلی سریع آشکار می‌گردد.

شما می‌توانید با علائمی که ذکر می‌شود کم‌خونی خود را تشخیص دهید و یا علت برخی علائم در بدن خود، مانند خستگی و سرگیجه را بدانید.


عمده‌ترین علائم کم‌خونی

ادامه مطلب...

پنج شنبه 93 دی 11 , ساعت 6:18 صبح

مضر یا بی‌اثر بودن نسخه‌ها یا درمان‌های طب سنتی

استفاده از گیاهان داروئی و طبابت، سابقه‌ی طولانی دارد و می‌توان گفت که قدمت ان به زمان خلقت انسان روی زمین برمی‌گردد، یعنی از همان لحظات درمان و استفاده از مواد موجود در جهان مادی برای رفع تعارضات جهان ماده و درمان اثرات آن تعارض‌ها به کار می‌رفته است.

با نیم‌نگاهی به منابع طب سنتی می‌توان فهمید که هزاران نسخه برای درمان بیماری‌ها نوشته‌شده است، از حکیمان بزرگی مانند ابن‌سینا، رازی گرفته تا سایر بزرگان طب سنتی. بیشتر این نسخه‌ها و درمان‌های موجود در آن کتاب‌ها به درد الآن نمی‌خورد! چون ادامه مطلب...

چهارشنبه 93 دی 10 , ساعت 7:26 صبح

برخی از نقص‌های طب سنتی

به‌طورکلی ما در یک تقسیم‌بندی، مبانی طبی را به سه قسمت تقسیم می‌کنیم:
1-طب اسلامی
2- طب سنتی
3- طب کلاسیک


ما در این بخش سعی می‌کنیم به برخی از تفاوت‌های طب سنتی با طب اسلامی بپردازیم که در لابه‌لای بحث نیز، نقص‌های طب سنتی آشکار خواهد شد.

الف)  ادامه مطلب...

   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ